חוק המקוואות, הקובע כי הם יפעלו אך ורק על פי ההלכה ובהתאם להנחיית הרבנות הראשית, אושר היום (רביעי) בקריאה טרומית. הצעת החוק, שיזם ח"כ משה גפני (יהדות התורה) נועדה לעקוף פסיקת בג"ץ מהחודש שעבר שחייבה את המועצות הדתיות לאפשר למתגיירים בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים לטבול במקוואות הציבוריים. לדברי גפני, פסיקת בג"ץ מפירה את הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה. מתנגדי החוק טוענים כי הוא יפגע לא רק בזרמים הלא-אורתוקסיים אלא גם בציבור רחב של נשים הטובלות במקוואות.

החשש של נשים הטובלות במקוואות, ובהן גם נשים אורתודוקסיות, הוא כי החוק יגרום להחמרה בפלישה לחייהן הפרטיים. היום מידת הפולשנות של השאלות הנשאלות על ידי הבלנית משתנה ממקווה אחד למשנהו. בחלק מהמקוואות הציבוריים טובלות גם נשים לא נשואות המקיימות יחסי מין – דבר המנוגד כמובן להלכה. אם החוק המחייב טבילה הלכתית במקוואות יעבור, יאלץ הדבר את כלל הבלניות לנקוט בגישה מחמירה כלפי הטובלות.

הצעת החוק עברה בקריאה טרומית ברוב של 42 מול 38 ח"כים והיא תועבר לוועדת הפנים והגנת הסביבה. "הצעת החוק הזו לא באה כדי למנוע מרפורמים וקונסרבטיבים לטבול במקווה", אמר היום גפני במליאה. לדבריו, יש במדינה הרבה מקוואות פרטיים בהם אין התערבות, "אבל מקוואות ציבוריים של המדינה הם עבור טבילה הלכתית". הוא הדגיש כי החוק לא ישנה את המצב הקיים כיום והתחייב כי בוועדה ינוסח החוק "באופן שיהיה ברור שלא יהיה שינוי במעמד הטובלות". עוד הוסיף גפני: "רוצים לעשות גיור במקווה כשזו לא מטרת המקווה. מקווה זה נושא הלכתי. זה לא בית מרחץ ולא חמאם טורקי".

השר לשירותי דת דוד אזולאי (ש"ס) שתמך בהצעת החוק התבטא בחריפות נגד התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות. "מי שאינו מקבל את סמכותה של התורה ורומס את מצוותיה ברגל גסה אינו יכול לטעון שהוא מייצג דת בישראל", אמר אזולאי. "הגופים הללו, שמבקשים לשנות את התורה וההלכה, הם אינם זרמים בדת ישראל. כמו שלא ניתן לרופא להתקרב לבית חולים באמצעות כישוף ולא נקרא לו רופא, כך לא ניתן לגופים האלה להתקרב לתורת ישראל".

בתחילת השבוע, לאחר שאושרה הצעת החוק בוועדת השרים, אמרו גורמים משפטיים ל"הארץ" כי בנוסח החוק הקיים יש בעיות חוקתיות שלא ברור כיצד ניתן לפתור אותן. בכיר בקואליציה גם אמר אז שהחוק יטורפד אלא אם תושג הסכמתה של מפלגת הבית היהודי. היום הצביעו חברי הכנסת מהבית היהודי בעד ההצעה. במפלגה אומרים כי הסכימו להצביע בעד בתמורה להבטחה כי בנוסח הסופי של החוק תעוגן האפשרות כי נשים יטבלו במקווה לבד, ללא נוכחות של בלנית.

ממטה מאבק משותף של ארגונים דתיים נגד הצעת החוק נמסר היום: "אנו מצפים מחברי הכנסת של הקואליציה ובעיקר מחברי סיעת הבית היהודי אשר הבטיחו כי לא יצביעו במידה ולא יתוקן החוק, לקיים את הבטחתם למנוע פגיעה נוספת בנשים הטובלות. המקווה הוא משאב ציבורי ואסור יהיה להפקיע את האוטונומיה של האשה הטובלת על זכותה לגופה בידי כפייה ממסדית, המוכתבת על ידי גברים בלבד. הצעת החוק צריכה להטריד כל אשה ואיש בישראל שכן היא נותנת סמכות בלעדית לתפיסת עולם חרדית אשר איננה נצרכת על פי ההלכה". הארגונים החברים במטה הם תנועת נאמני תורה ועבודה, מכון עתים, "קולך", "תנו לטבול בשקט", סיעת "ירושלמים" וקבוצת "אדוות".

לגינויים הצטרף גם המכון הישראלי לדמוקרטיה שנשיאו, יוחנן פלסנר, אמר בעקבות אישור החוק בקריאה טרומית כי "מדובר בהצעת חוק בזויה אשר ממשיכה את המגמה של תחושות הניכור והבוז שחלקים גדולים מהישראלים מרגישים כלפי מוסד הרבנות. נראה כי כל מטרתו של המוסד הרבני לייצר חיץ, להדיר אוכלוסיות שלמות, לבודד את ישראל ולפגוע בישראל ברמה האסטרטגית, מול יהדות התפוצות".

לפני ההצבעה היום תקפו כמה חברי כנסת את החוק. "אני חברת התנועה קונסרבטיבית ונעלבתי כאן מדברי שר הדתות שאנחנו לא נחשבים יהודים", אמרה חברת הכנסת יעל כהן־פארן (המחנה הציוני). "מי שמכם לקבוע מיהו יהודי? 20% מהגיור הממלכתי מאז 2002 הוא קונסרבטיבי או רפורמי. מרבית היהודים בתפוצות הם רפורמים וקונסרבטיבים. אתם רוצים להגיד להם שהם לא יהודים ולא יכולים לגור פה בישראל?".

"לא מעניין אתכם המקוואות, מה שמעניין אתכם זו דריסת הרגל", אמרה חברת הכנסת זהבה גלאון (מרצ). לדבריה הצטרפה חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) שאמרה כי המקוואות שייכים לציבור, וכי "מעולם בהיסטוריה היהודית לא התערבו במנהג של נשים ושל עם ישראל לטבול במקווה. החוק הולך לפגוע בנשים במדינת ישראל".

פורסם ב הארץ