הרב בני לאו: "מערכת החינוך המסתגרת-חרפה"

 

הרב לאו טוען כי החינוך הממלכתי דתי אשם בעובדה שנוטשים אותו, לאחר שסירב לתגבר את מקצועות היהדות ובכך דחה תלמידים ממשפחות "תורניות". הרב גיסר מבקש להרגיע: "אנחנו בסוג של הפרטה גם בממלכתי-דתי. היום אי אפשר לכפות שום דבר על המנהל". כינוס "הבדלנות החינוכית ומחיריה"
קובי נחשוני ' פורסם: 18.09.08

"הנבדלות העדתית היא אסון שיושב כמו עצם בגרון; המערכת המסתגרת היא חרפה" – כך טוען הרב ד"ר בני לאו ביחס לריבוי בתי הספר הדתיים הפרטיים ולהיחלשות הזרם הממלכתי-דתי. הוא קרא להורים ולמחנכים לנהוג באחריות כלפי התלמידים החלשים ולחזק את בתי הספר של הממ"ד. הרב לאו אמר את הדברים בכינוס בנושא "הבדלנות החינוכית ומחיריה" שקיימו אמש (ד') בירושלים תנועות "נאמני תורה ועבודה" ו"במעגלי צדק".

"צריך לייצר מנהיגות לכלל עם ישראל. האם אפשר במוסדות סגורים לייצר מנהיגות כזו, מנהיגות משרתת?", הקשה הרב, "אנחנו לא יכולים לוותר על אף ילד, גם לא על אלה המתקשים". עם זאת הוא האשים במצב דווקא בתי הספר הממלכתיים-דתיים, ואמר: "מי שיצר את הרשת המופרטת הוא הממ"ד שלא הסכים לקבל את הגיוון של החיזוק התורני, וזה ריסק את הצמיחה. הניבדלות הזו היא החטא הקדמון, והיום אנחנו אוכלים את הפירות הבאושים".

הרב לאו סיפר כי כשהגיע עם משפחתו לירושלים וביקש לרשום את ילדיו באחד הממ"דים, אמרה לו המנהלת: "הורים כמותכם לא שולחים לכאן אלא לבית ספר התורני". "באותו רגע הבנתי שאצל האישה הזו הילדים לא ילמדו, ולא מאותה סיבה".

דובר נוסף בכינוס היה הרב אבי גיסר, יו"ר מועצת החמ"ד (חינוך ממלכתי דתי) ואחד המועמדים לתפקיד ראש מינהל החינוך הדתי במשרד החינוך. הוא ביקש להרגיע את ההורים החוששים מהתערבות יתירה של המדינה בחינוך הממלכתי-דתי, ואמר: "הפיתרון היה בהקמת מועצת החמ"ד, שרק באישורה ימונו מורים. זו ההגנה הכי טובה מכפייה חילונית".

הרב גיסר הוסיף כי "היום מנהל בית ספר קובע את רוב הדברים. אנחנו חיים בסוג של הפרטה, ואי אפשר לכפות שום דבר על המנהלים". הוא קרא להורים לשלוח את ילדיהם לממ"ד ולחזק מוסדות אלה, והסביר: "להטרוגניות יש רווחים גדולים מאוד. אסור שיתגבר עוד יצר הגזענות, ההפרדה והבדלנות. אנחנו רוצים לשלם מחיר של ישיבה יחד עם כלל ישראל".

מזכ"ל בני עקיבא לשעבר, ד"ר אמנון שפירא, שישב בקהל, דחה את הטענות ל"קלקול" התלמידים התורניים בזרם הממלכתי דתי, ואמר: "יש גם צד שני למטבע. הסטטיסטיקה אומרת שאחוז החילון קטן יותר מאחוז התלמידים המסורתיים שהופכים לדתיים. על כל ילד שאנחנו 'מאבדים' לציבוריות אנחנו מקבלים לתוכנו 1.2 או 1.3 ילדים, כך שבסך הכל רק נרוויח מחיזוק הממ"ד".