המסורת היהודית הניחה במרכזה את היחסים שבין אדם לחברו תוך חתירה ליצירת חברה מוסרית וצודקת הדואגת לחלשים, למערכות היחסים בין קבוצות בחברה ועוד.
בימינו אנחנו מצווים ליישם את מערכת הערכים המוסרית-חברתית של היהדות, תוך תרגומה למשמעויות הרלבנטיות בזמננו.

במאמרים ובסרטונים שלפניכם אני מציע דיון במגוון סוגיות מוסריות וחברתיות מנקודת מבט יהודית – הלכתית, מתוך תקווה כי הדברים יעניקו לכולנו כוח, ומוטיבציה לפעול למען חברה טובה יותר וחזקה יותר.


צניעות וכבוד האישה בעידן של שוויון / רונן לוביץ

עמדתי כלפי מושג הצניעות היא מורכבת, אפשר אף לומר אמביוולנטית: מחד גיסא, אני מחבב מאוד את ערך הצניעות, אולם מאידך גיסא, אינני אוהב לדון בו. נקודת המוצא בדבריי היא שמידת הצניעות היא יקרת ערך וחשובה עבורנו, והיא שייכת לערכי הלבה של המסורת היהודית. יחד עם זאת, קיימת בעייתיות מסוימת שאין להתעלם ממנה, והיא שיישומו של ערך זה תורם לא אחת להנצחת אפלייתן של נשים, השתקתן והדרתן מן המרחב הציבורי, וכי הטיפול בו לוקה לעתים קרובות ביחס לקוי כלפי נשים.

לתת את הכיס ואת הלב: על המחויבות לאחר ולחלש לאור היהדות /רונן לוביץ

צו השעה של זמננו הוא להביא לכלל יישום את מערכת הערכים המוסרית-חברתית של היהדות. בשנים האחרונות התוודענו לכך שהממסד מתקשה לתת מענה הולם לצרכיהם של החלשים בחברה. אנשים פרטיים וגופים וולונטאריים היו צריכים להיכנס לחלל שהתפנה, ולמלא את הצורך האקוטי בדאגה לבעלי קשיים ומוגבלויות שונות. המצווות המוסריות-חברתיות אמורות לתת לאדם הדתי את הכוח, ואת המוטיבציה לפעול על מנת להיטיב, עם מי שגורלם לא היטיב עימם. לשם כך עלינו לדעת לתרגם את מצוות התורה בדבר היחס לחלשים למשמעויות הרלבנטיות בזמננו.

"עמו אנוכי בצרה": ליווי חולים לאור מקורות היהדות/רונן לוביץ

במאמר זה אנסה לתאר את מקומו של ליווי חולים ביהדות ולהצביע על מקומה של היהדות בעיצוב דרכי הליווי. טענותיי המרכזיות הן, שתורת האתיקה היהודית אמורה להוות גורם מניע ומאיץ לעיסוק בליווי חולים. יתרה מזו, ליווי ומתן סעד רוחני לחולים מביאים לכלל ביטוי תמציתי ומרוכז עקרונות יסוד חשובים ביהדות.

ה', דורש, צדק חברתי!!!/רונן לוביץ

קריאת הכיוון של היהדות מתורת משה דרך חזון ישעיהו, עבור בדברי חז"ל והמשך בחכמי הדורות מצדדת בצדק חברתי על אף שהיא לא פיתחה אותו בשיטתיות. יתר על כן, כל אלה נתנו בידינו תשתית משמעותית של מקורות אף יותר מאשר בכמה נושאים אחרים שבאו מן החוץ. עלינו להרחיב, ולפתח את אותם מקורות וללמוד כיצד להחיל אותם על המציאות החברתית-כלכלית של זמננו.

חזרה לתכנים של רונן לוביץ
כפתור דף ראשי לוביץ