"סדר נשי- הלכות לאישה המודרנית"
הנכם מוזמנים להגיע, לערב השקת הספר החדש של הרב פרופ' דניאל שפרבר!
יום רבעי, כ' בתמוז, 30.6, בבית כנסת הרמב"ן- רחוב אמציה 4, ירושלים.
דברי הפתיחה של שושנה שפרבר בכנס:
בס"ד
שלום,
התכנסנו פה הערב חברות, חברים, בני ובנות משפחה לחגוג את יציאת ספרו של אבי, הרב פרופ' דניאל שפרבר, "סדר נשי- הלכות לאישה המודרנית".
ברצוני להודות לשמואל שטח על יצירת הקשר הראשוני ועל הבמה הקבועה לדברי התורה השבועיים של אבי, לשרון בריק דשן מנכ"לית קולך ולעינת ברזילי הרכזת ודוברת המידע, על מאמציהן ועבודתן המסורה לתכנון ערב זה.
אני מבקשת גם להודות לאמי חנה המלווה ומדריכה אותנו לאורך כל השנים ומלמדת אותנו על התורה , על העבודה, על האמונה ועל גמילות חסדים.
בהפטרת פרשת בלק בשבת שעברה , קראנו את הפסוק:
"הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך כי אם עשות משפט והצנע לכת עם אלקיך" פסוק זה מגלם בעיניי את דרכו של אבי, הדרישה לדידו אינה רק חומרות ואיסורים אלא כרוכה ומשולבת בטוב, אבא דורש בטוב ההלכה. משפטו הטוב והצניעות שלו הם מגדלור של חוכמה וחסד.
"שַׁמַּאי אוֹמֵר:
עֲשֵׂה תּוֹרָתְךָ קֶבַע;
אֱמֹר מְעַט, וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה;
וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת"
מאז שאני זוכרת את עצמי, התמונה של אבא ישוב בספרייתו מעיין ולומד מלווה אותי. הפוך בה והפוך בה דכולי בה, עושה הוא תורתו קבע. היא המובילה לעשייתו הבלתי נלאית והבלתי פוסקת למען הכלל. שנים רבות הוא פועל לשילוב נשים בשיח ובמסגרת ההלכתית. בשנים האחרונות כידוע, עסק בין היתר בהתרת עגונות. לרב שפרבר כאיש הלכה ואמונה ברור שעל פוסקי ההלכה לתור בכל מאודם אחר פתרונות למניעת פגיעה ולמענה על הצרכים הייחודיים והמשתנים של היחיד. ההכרה של אבי בפגיעה או בצורך המיוחד של היחיד, היחידה או קהל מסוים , היא שלב ראשוני והכרחי המוליך למסעות חיפוש אחר פתרונות. ההזדהות עם הכאב והצורך היא הצעד הראשון בתיקון ובריפוי. אבא אינו חושש ממיני חרמות, בהיותו איש ישר ותמים הוא אינו חרד מאותם קולות שמרניים הנזעקים מול חידושיו.
כהיסטוריון האוהב את הבריאה, הוא מודע לגלי הים, לסערות ולסופות שחולפות כלא היו. אולם, באןתו הזמן הוא גם מודע למחירה ההרסני של ההשתקה והשליטה, וממיס פעם אחר פעם בדרכו המחשבתית והמעשית את חומות האבן והמכשולים המדומיינים והמציאותיים. הוא מטפס רב ניסיון, אשר בוחן את נתיבי המסע לפרטי פרטים ומאמין בשינויים ובגלי שינוי, גל אחר גל. אולם האבן, או היסוד אינו נשחק בדרך ונותר איתן ויציב. הסלע ממשיך להיות תורת ה', אשר מהווה משענת תמידית, מצפן ומדריך לחיים.
אני רואה את פניו המאירות כשהוא מסייע לכל אישה ואיש, בסבר פנים יפות, כאשר מסביב נשמעים בעיקר קולות של איסורים והחרמות. אבא עסוק לא רק בנשים, אלא בכל אדם ואישה המחפשים פתרון בתוך מסגרת עולם ההלכה היהודי. דרכו מקרבת, מחבקתב חומלת ונותנת מקום לשונות ולאתגרים שמציב העולם המודרני. עבורו, עולם ההלכה והמחשבה היהודית הוא מטמון המכיל בקרבו אינספור מבוכים, שבילים ויהלומים . לעיתים נדרש מסע חיפוש מדוקדק שיוביל למציאת המענה המדויק ותמיד, התשובה מוכרחה להיות כזו המכבדת את הבריות. הרב פרופ' שפרבר מצוי בכל צומת בו ניתן ולהתיר את הסבוך ולהעצים את האור.
ואולי לא מקרה הוא שבפרשתנו מופיעות בנות צלפחד, הפונות עם מצוקתן האישית ומקבלות מענה . לדידו של הרב הפנים ההלכתיות המוצגות כלפי חוץ , לעיתים, משקפות עולם רבני שעדיין נהנה משליטה. התרת השליטה כרוכה בכניסה למרחבים חדשים ומציאת מים בתוך מעיינות עולם התורה , שלעיתים נסתר בתוך מדבריות עתיקות יומין.
את שני השירים שאבא, הרב פרופ' שפרבר כה אוהב, הפיוט "קה ריבון" ומזמור התהלים "מזמור לדוד ה' רועי לא אחסר" נשמע בעוד מספר רגעים מפי בתו שולמית חיה ובן זוגה ניר וידר , אשר ישירו ללא ליווי מוזיקלי בהתאם למנהג הזמן.
קה ריבון מייצג את המלך, הריבון ואת המלכת האל והדין. הוא גם קשור לעולם הטבע המקיף אותנו ועומד על הקשר הנצחי לירושלים עיר הקודש. המזמור השני מתהילים "מזמור שיר לדוד", מגלם את רוך הבריאה והקדשת ה' ברחמנותו. ה' תמיד מלווה ומנחם וישנה ודאות בטוב. מול הקהל, הכללי, הלאומי והמקיף , ישנו האל הקרוב, עמו ישנה התמזגות העוטפת את האדם במנעמי האמונה.
גם דרכו של אבא כללית, רחבת יריעה. רואה הוא את הציבור, העם ואת עמי העולם והבריאה, אך לא שוכחת את האדם היחיד, מצוקותיו הפרטיות , תפילתו האישית התמידית ורצונו לדבוק בה' יתברך. אני מתפללת שנזכה להנות עוד שנים רבות בע"ה מחוכמתו, ליבו החנון ואורו הזורח המשפיע טוב וחסד על עולמנו.
שבעזרת השם אך טוב וחסד ירדפוהו לאורך שנים רבות.
תודה רבה לכולן ולכולם ואני מתכבדת להזמין את שולמית וניר.