עיריית ירושלים עתרה לבג"צ במטרה לאפשר בחירת רב ראשי ציוני לירושלים

 

http://www.datili.co.il/index.php?id=43373

 

העתירה לבג"צ כנגד השר לשירותי דת וועדת הבחירות לבחירת רבני ירושלים הוגשה בעקבות ניסיונם להוביל למינוי שני רבנים חרדיים לעיר.סגן ראש עיריית ירושלים, דוד הדרי שיבח את ברקת על פעילותו למינוי רב ציוני ואמר כי:"הוועדה פעלה בחוסר תיאום עם נציגי העירייה ונקטה בדרכים מניפולטיביות בכדי למנות שני רבנים חרדים לירושלים, דבר שאין הדעת סובלת".
27/07/2010
ראש העיר ירושלים ניר ברקת, סגניו ועיריית ירושלים, הגישו היום (27/7) עתירה לבג"צ כנגד השר לשירותי דת וועדת הבחירות לבחירת רבני ירושלים. זאת במטרה למנוע כל פעולה הקשורה להליך בחירתם של רבני ירושלים, עד לאחר הבירור המלא של העתירה. ראש העיר דורש בעתירתו כי יוסדר הליך בחירת רבני העיר תוך קביעת אמות מידה וכללים ברורים ושוויוניים, וכן ביטול החלטות שהתקבלו שלא כדין בהיעדרות נציגי העירייה והיועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת.

בעתירתו מעלה ברקת כי הטענה העיקרית היא שנתבעים לא רק כשלו בתפקידם להביא לכך שיוסדר הליך ראוי לבחירת הרבנים, אלא גם שיצרו הסדרים בלתי ראויים אשר יביאו לפוליטיזציה של כל המערכת הקשורה בבחירת רבני ירושלים והפיכת הליך הבחירות לפרויקט אשר סופו ידוע מראש.

עוד נטען בעתירה כי התנהלות וועדת הבחירות הממונה על הליך הבחירה הינה קלוקלת והחלטותיה פסולות מיסודן. נציגי הועדה נבחרו בניגוד לכללי המנהל התקין, תצהירים לבתי הכנסת הועברו באופן חלקי ומגמתי תוך העדר נתונים רלוונטיים, נציגי העירייה ועו"ד משקיף לא זומנו לישיבות והבחירה בבתי הכנסת הייתה מגמתית, סלקטיבית ופוליטית. החלטות הועדה נעשו בניגוד לקריטריונים ולעיתים ללא הגשת תצהיר כנדרש או ללא התייחסות אמתית למספר המתפללים בתצהיר.

עוד עולה מהעתירה בקשה לביטול מינויו של מרכז הועדה, הרב אבנר עמר. זאת בשל היותו עוזרו האישי של השר לשירותי דת, במשרת אמון במסגרת מינוי פוליטי. לרב ניגוד עניינים תפקודי ואישי בעניין הרבנים שיבחרו על ידי הועדה. כמו כן פגמים חמורים התגלו בבחירת בתי הכנסת שנבחרו והתקבלו בוועדה על ידי הרב עמר ללא כל דיון ממשי.

יצויין כי מנתונים שמסרה עיריית ירושלים עולה כי אוכלוסיית התושבים בירושלים מורכבת באופן כללי מכ-1/3 אוכלוסיה חרדית וכ-2/3 אוכלוסיה ציונית (חילונית, מסורתית ודתית לאומית). על כן, סבורים בעירייה כי מצב בו לציבור הציוני המהווה כאמור כ-2/3 מתושבי העיר היהודיים, יהיה ייצוג של 40% בלבד מנציגי בתי הכנסת באסיפה הבוחרת ואילו למגזר החרדי, המהווה 1/3 מתושבי העיר היהודיים יהיה ייצוג של כ-60% באסיפה הבוחרת הוא מצב בלתי ראוי, אינו צודק, ועומד בסתירה ברורה ללשון התקנות ולרוחן.

סגן ראש העיר ירושלים מטעם מפד"ל איחוד לאומי, דוד הדרי, שיבח את ראש העיר על עמידתו האיתנה בהסכם הקואליציוני עם המפד"ל, בו התחייב לפעול לבחירת רב ראשי ציוני בירושלים. זאת בעקבות קריאתו של ראש העיר לפזר את הוועדה לבחירת רבנים ראשיים לירושלים.

לדברי הדרי, הליך בחירת הרבנים הראשיים לעיר צריך להתנהל בהוגנות ובשקיפות מלאה, ועל כן, פיזור הועדה ופתיחת הליך הבחירות מחדש הוא צעד מחויב המציאות.

הדרי הוסיף כי "אין זה סוד שוועדה זו פעלה בחוסר תיאום עם נציגי העירייה ואף נקטה בדרכים מניפולטיביות בכדי למנות שני רבנים חרדים לירושלים, דבר שאין הדעת סובלת". לדבריו, "הרוב המוחלט של הציבור בירושלים אשר צורך את שירותי הרבנות והמועצה הדתית כלל איננו חרדי, כי אם ציבור כללי, ציוני, דתי ומסורתי".

סגן ראש העיר הוסיף ואמר כי יש הכרח לעצור את התהליך ולהבטיח בחירות ראויות ודמוקרטיות אשר בסיומן ייבחר לפחות אחד מן הרבנים הראשים לעיר, מתוך משפחת הציונות הדתית. האבסורד הוא, טוען הדרי, שדווקא עיכוב ההליך בכללותו הוא זה אשר נותן תקווה כי בסופו של דבר יבחר רב ראשי ציוני לעיר הבירה".

ברקת אמר כי רב ראשי מן הזרם הציוני הוא הכרח בעיר בה 70% מהאוכלוסייה היהודית איננה חרדית והינה בעלת צרכים ייחודיים משלה. "לרב תפקיד משמעותי בייצוג העיר ותושביה, במעורבות בסוגיות הקשורות לעיר ובניהול ענייני הדת לצרכי האוכלוסיות השונות בה. לציבור הכללי, בניגוד לציבור החרדי אין "רבני קהילות" ולכן דמות רב שמייצגת אותו היא בעלת חשיבות רבה".

עוד הוסיף ראש העיר, כי ראוי שרבניהם הראשיים של בירת ישראל ייבחרו בצורה דמוקרטית, אשר משקפת את הרכב אוכלוסיית העיר. "חשוב שרב ראשי ציוני שייבחר יידע לייצג את כל האוכלוסייה הציונית בעיר, ייתן ביטוי לצרכי הנשים בעיר, לאוכלוסיות החילונית והדתית לאומית, ללא ישראלים ועוד".

מתנועת נאמני תורה ועבודה ובתי הכנסת הציונים בירושלים, שהגישו אף הם עתירה לבג"ץ בנושא רב העיר ירושלים נמסר:"אנו מחזקים את ידי ראש העיר על מחוייבותו לפעול לבחירת רב ראשי ציוני לירושלים ומעריכים מאוד את התמדתו בפעילות זו. צר לנו שמשרד הדתות מתעלם מהנחיות מפורשות של בית המשפט שנקבעו בעקבות העתירה שהוגשה על ידנו, אנו מקווים שהפעם יקבל משרד הדתות את הנחיות בג"ץ ושהליך בחירת הרב הראשי לירושלים יתקיים באופן שקוף, הוגן ושיוויוני."