סוגיה בהלכות שבת: שליחת דוא"ל ביום חמישי אשר יגיע ליעדו בשבת.

 

 

 

זה זמן שאנו נוהגים לשלוח עלון אינטרנטי זה בימי רביעי או חמישי. מכיוון שקיימות אלפי כתובות דוא"ל במערכת השליחה של התנועה ומדובר במערכת אוטומטית מתוחכמת הפועלת במכוון לאורך זמן, למניעת בעיות של דואר זבל, הרי שחלק מהמכתבים מגיעים ליעדם רק בשבת.

בכל פעם, למרות שהבהרנו בכל מכתב, שהמייל נשלח ביום חמישי, קיבלנו כמה תגובות החוששות לחילול שבת או למראית עין.

לצורך כך, ברצוני לנסות ולהבהיר את הנושא.

כידוע, נפסק להלכה כבית הלל, שמותר לפרוס מצודות חיה, עופות ודגים מערב שבת, גם אם הצידה תעשה מאליה בשבת (שבת י"ז:). כלומר, אין שביתת כלים בשבת משום שדרשו ש"לא תעשה כל מלאכה"- אך יכולה להיעשות מאליה (ירו', פ"א, ה"ה').

הגמרא (שבת י"ח.) נחלקת בהסבר הברייתא האומרת שאסור לתת חיטים לתוך ריחים של מים שיטחנו בשבת. רבה סובר שהלכה זו נאמרה לפי בית הלל, אלא שבבריתא נאסר משום שהריחים משמיעים קול בשבת. לעומת זאת, לפי רב יוסף, הברייתא כבית שמאי ולפיכך לפי בית הלל מותר בכל מקרה, גם אם יש רעש.

מרבית הפוסקים פסקו להקל כרב יוסף שאין שביתת כלים בשבת אף אם יש קול וכך נפסק להלכה בשו"ע (סימן רנ"ב, סעיף ה').

לאור זאת, התירו, למשל, לפתוח ממטרות בערב שבת ולהשאיר את הברזים פתוחים בשבת (ההיתר בהתאם לסוג מערכת ההשקייה). ובכדי לחשוש גם לדעת שאר הפוסקים, היו שהציעו לשים פתק על יד שער הגינה שהממטרות פועלות ע"י שעון שבת שכוון מערב שבת (ציץ אליעזר ח"ד, ל"א).

לאור כל הנ"ל, מכיוון שהכל נעשה באופן אוטומטי לחלוטין הרי שהדבר מותר ולא נראה שצריך לאסור יותר, מאשר דברים בולטים הרבה יותר, שהותרו. גם אם אולי ניתן להגדיר זאת כ"משמיע קול" שהרי לבסוף ירשם שהמייל נכנס בשבת, -הרי שלשם כך אנו "שמים פתק"- רושמים שהמייל נשלח מערב שבת. שנזכה לשמור שבתות הרבה.

נכתב ע"י שמואל שטח.

נשמח להערות.