הילולא דרבי ישמעאל- תורה ועבודה
להורדת דף המקורות כקובץ- לחצו כאן.
הילולת דרבי ישמעאל – דף מקורות למדורת ל"ג בעומר
מצוות היום/ ערוך השולחן תצ"ג ז
וכוונתו דלעניין ל"ג בעומר בעצמו – בכל מקום נוהגין להתיר, בין לפי מנהגו של רבינו הבית יוסף ובין לפי מנהגינו, מפני שמחזיקין היום הזה לקצת יום טוב, וגם במנחה שלפניו. ורגילין לקרותו "הלולא דרבי שמעון בר יוחאי", ובארץ ישראל מרבין בתפילה ובהדלקת נרות על קברו הקדוש. ואומרים שנסתלק ביום זה, וגם יצא מהמערה ביום זה.
מהי מצוות היום לפי ערוך השולחן? מדוע לטענתו יש להתייחס ליום זה כ"מקצת יום טוב"? האם אתם מכירים חכמים נוספים שאנו עושים יום שמחה ביום מותם?
הרבה עשו ועלתה בידן/ ברכות לה ע"ב
לא ימוש ספר התורה הזה מפיך יכול דברים ככתבן ת"ל ואספת דגנך הנהג בהן מנהג דרך ארץ דברי ר' ישמעאל
ר"ש בן יוחי אומר אפשר אדם חורש בשעת חרישה וזורע בשעת זריעה וקוצר בשעת קצירה ודש בשעת דישה וזורה בשעת הרוח, תורה מה תהא עליה? אלא בזמן שישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י אחרים שנא' (ישעיהו סא, ה) ועמדו זרים ורעו צאנכם וגו' ובזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י עצמן שנא' (דברים יא, יד) ואספת דגנך ולא עוד אלא שמלאכת אחרים נעשית על ידן שנא' (דברים כח, מח) ועבדת את אויביך וגו'
אמר אביי הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידן כר' שמעון בן יוחי ולא עלתה בידן א"ל רבא לרבנן במטותא מינייכו ביומי ניסן וביומי תשרי לא תתחזו קמאי כי היכי דלא תטרדו במזונייכו כולא שתא: (תרגום שטיינזלץ: אמר רבא לחכמים בבקשה מכם בימי ניסן ובימי תשרי אל תראו לפני, אלא עסקו בעבודתכם, כדי שלא תטרדו במזונותיכם כל השנה כולה)
מהי המחלוקת בין רבי שמעון בר יוחאי לרבי ישמעאל? עם מי אתם מזדהים יותר? איזו מהגישות מציגה אמון גדול יותר בקב"ה? מהי מהות הטענה של אביי (טענה עקרונית/פרקטית)?
רשב"י והמערה/ שבת לג ע"ב
פתח ר' יהודה ואמר כמה נאים מעשיהן של אומה זו תקנו שווקים תקנו גשרים תקנו מרחצאות . ר' יוסי שתק; נענה רשב"י ואמר כל מה שתקנו לא תקנו אלא לצורך עצמן תקנו שווקין להושיב בהן זונות מרחצאות לעדן בהן עצמן גשרים ליטול מהן מכס. הלך יהודה בן גרים וסיפר דבריהם ונשמעו למלכות אמרו – יהודה שעילה יתעלה; יוסי ששתק יגלה לציפורי; שמעון שגינה יהרג.
הלכו הוא ובנו והתחבאו בבית המדרש. בכל יום הייתה אשתו מביאה להם לחם וכד של מים והיו אוכלים ושותים. כאשר הגזירה התחזקה, אמר לו לבנו "נשים דעתם קלה עליהם" שמא יצערו אותה ותגלה להם.
הלכו הם והתחבאו במערה. נעשה להם נס ונברא להם עץ חרובים ומעין של מים, ופשטו את בגדיהם וישבו בתוך החול מכוסים עד צוואר, ולמדו תורה כל היום. בזמן שהתפללו לבשו התכסו והתפללו ושבו והתפשטו כדי שלא יתבלו בגדיהם.
לאן וממה ברחו רשב"י ובנו? מהן שתי התחנות שעברו בדרך ומה הן מסמלות? כיצד ומדוע הבדילו בין לימוד תורה ותפילה?
ישבו שתים עשרה שנים במערה, בא אליהו וקם על פתח המערה ואמר: מי יודיע לבר יוחאי שמת הקיסר ובטלה הגזרה? יצאו. ראו אנשים חורשים וזורעים, אמר: מניחין חיי עולם ועוסקין בחיי שעה? כל מקום שנותנין עיניהם מיד נשרף. יצאה בת קול ואמרה להם: להחריב עולמי יצאתם? חיזרו למערתכם. חזרו והלכו. ישבו תריסר חודשים שנאמר "משפט רשעים בגיהנום י"ב חדש".
מדוע דווקא אליהו נבחר להיות ה"מבשר"? ממה הם מזדעזעים כל כך? מה משמעות האש היוצאת מעיניהם? האם יש קשר בין מדורות ל"ג בעומר לאש זו? מה משמעות הפסוק המובא בסיפא?
יצתה בת קול ואמרה: צאו ממערתכם! יצאו. כל מקום שהיה מכה רבי אלעזר היה מרפא רבי שמעון. אמר לו: בני, די לעולם אני ואתה.
מי אמר למי "די לו לעולם אני ואתה?" מה הכוונה במשפט זה? מדוע הפעם מגיעה בת קול ולא אליהו?
כשפנה היום לערב שבת, ראו זקן שהיה אוחז שני ענפי הדס ורץ בין השמשות. אמרו לו: אלה למה לך? אמר להם: לכבוד שבת. – ויספיק לך אחד? – אחד כנגד "זכור" ואחד כנגד "שמור". אמר לו לבנו: ראה כמה חביבין מצוות על ישראל. התיישבה דעתם.
"וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ ה' אלקיךָ מִשָּׁם …עַל כֵּן צִוְּךָ ה' אלקיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת".
" שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ…כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ…וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל כֵּן בֵּרַךְ ה' אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ".
מה ההבדל בין ה"שמור" וה"זכור" ביחס לשאלת החול מול הקודש? מה גרם להם שתתיישב דעתם? מה יש במצוותו של הזקן שמשנה את תודעתם?
שמע רבי פנחס בן יאיר חתנו ויצא לפניו. העלהו לבית המרחץ, היה מטפל בבשרו, ראה שהיו בו חתכים בגופו, היה בוכה ונשרו דמעות עיניו וצווח. אמר לו: אוי לי שראיתיך בכך! אמר לו: אשריך שראיתיני בכך, שאילמלא לא ראיתני בכך לא מצאת בי כך…
לאן הולך רשב"י מיד אחרי שיצא מהמערה? איזה חלק בסיפור זה מזכיר לנו? מה כוונתו של רשב"י? האם אתם סבורים שהוא עדיין היה אומר את אותם דברים על מלכות רומי?
(ניתן כמובן להמשיך ללמוד את המשך המדרש, אך אנו נעצור כאן)
הרב סתיו – ל"ג בעומר בין מציאות למהות
"יום פטירתו של רשב"י הוא יום שמחתו, כי בעולם הזה אין עמדתו מתקבלת, וא"א להגשימה במציאות שלנו, אך בעולם הבא יודע הוא שעמדתו תתגשם. רשב"י רואה את הדברים באופן היותר פנימי שלהם, והיותר נכון שלהם, אך א"א לנהוג כך הלכה למעשה בעולם הזה, ופמליא של מעלה מחכה ושמחה לבואו".
כיצד מתרץ הרב סתיו את ההילולא על יום מותו דווקא?
סודו של ל"ג בעומר – הרב רונן נויברט
"…היציאה של רשב"י מהמערה, מקבילה היא למעבר שבין חג הפסח לחג השבועות ולמעבר שבין תורת הגלות לתורת א"י… "הקרב נגד החמץ" אותו מנהלים אנו לאורך תקופת הספירה, מקביל לדרך ההתמודדות הנכונה עם יצה"ר. זהו קרב דו שלבי הפותח במלחמה חזיתית נגד החמץ בחג הפסח ומסתיים בהקרבתו על המזבח בחג השבועות. בתחילת המאבק עם היצר, חובה עלינו לגרש כל חמץ, כל דבר חולין אשר יש בו חשש ולו ב"משהו" של יצר הרע, כפי שעושה רשב"י בעת שהותו במערה. אמנם, לא בכך תם המאבק. זהו רק שלב הגמילה הראשוני מיצה"ר. החירות מיצה"ר תגיע דוקא בשבועות, כאשר נגיע למדרגה בה לא נצטרך לחשוש יותר מיצה"ר. לא נצטרך לגרשו מביתנו, כיוון שנקבל את הכח, לאחר כל ימי הספירה שטהרתנו מכל קליפותינו וטומאותינו, לקדשו ולהקריבו על גבי המזבח. נצחון מוחלט על יצה"ר אינו מושג בבריחה והסתגרות כבפסח, אלא בשליטה ופתיחות כבחג השבועות. המעבר מעבודת חג הפסח להשפעתו של חג השבועות מתרחש ביום ל"ג בעומר, היום בו יוצא רשב"י מהמערה ומיישם את תורת החיבור לחיים, התורה של חג השבועות. זהו המהלך הנכון בהתקדמות רוחנית בתורה ומצוות. רק אם יודעים להבדיל בין קודש לחול בתחילת השבוע, כפי שנהג רשב"י במערה, ניתן לקדש על היין בשבת. קידוש החול של אחרי המערה, אפשרי רק אם יודעים בראש ובראשונהלהיבדל ממנו. כל עוד לא מבינים את ההבדל התהומי שבין חמץ למצה, קודש וחול, גוף ונשמה, לא ניתן לחברם ולרוממם.
כאמור, מעבר זה בין שני השלבים בעבודת ה', הוא בדיוק המעבר שבין תורת הגלות לתורתה של א"י. תורת הגלות היא תורת הצמצום. "מיום שחרב בית המקדש אין לו להקדוש ברוך הוא בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה".צרתה של הגלות, מעבר לסבל הפיזי של עם נשלט, הינה הניתוק של עם מכוחותיו הטבעיים – מארציותו. יהדות הגלות מקושרת היתה מאוד לאלוקות, אך מנותקת ברובה מטבעיות החיים. חלק מובנה מתהליך של חזרת העם לארצו – למצבו התקין והנורמלי, הינו חזרה לכוחותיו הטבעיים. על מנת לשוב לארץ ישראל, שומה עלינו לחזור לחיי תורה באופי המותאם לתורת א"י – תורת הרחבת החיים, תורה בה גם את החמץ ניתן לקדש ולהקריב על המזבח, וכפי שכתוב הרק קוק באורות התחיה: " תשובתנו תעלה בידינו רק אם תהיה, עם כל הוד רוחניותה, גם תשובה גשמית יוצרת דם בריא, בשר בריא, גופים חטובים ואיתנים, רוח לוהט זורח על גבי שרירים חזקים".
בעיצומו של ל"ג בעומר, חווה רשב"י את המעבר שבין תורת הגלות-תורת המערה, לתורת א"י-התורה של אחרי המערה. זהו כנראה שורש השמחה של ל"ג בעומר, היום הקדוש השוכן בדיוק בין שני חגי הגאולה המשיבים אותנו לתורת א"י- חג העצמאות ויום ירושלים".
להורדת דף מקורות נוסף, אנא ליחצו כאן