סביבה, חברה וגם אנחנו / ריאיון עם ערן ימיני

 

 

ערן בן- ימיני, עומד בראש התנועה הירוקה, ואחד האנשים הבולטים העוסקים בנושא הסביבה בארץ. נפגשתי איתו כדי לברר האם יש קשר בין סביבה ליהדות, ומדוע הנושא עודנו נתפס כ"חילוני".

מתי התחלת לעסוק בנושא הסביבה?
המסלול שהוביל אותי לעיסוק בסביבה אינו המסלול המצופה. איני אדם שאוהב לטייל בטבע אלא מאוד אוהב את העיר. בשונה מאנשים העומדים מול נוף בראשית מתרגשים ונפעמים, לי אין יכולת זו ובזה אני מקנא. אני מתרגש מאנשים ושאלות זהות ושייכות העסיקו אותי מאז ומעולם.
לפני כמה שנים למדתי בבריטניה, שם נחשפתי למאבק נגד כביש חוצה בריטניה. נפגשתי עם קבוצות שחברו יחד נגד הכוחניוּת והדורסניוּת של בניית הכביש אשר ביקשו לבטל את צרכיו של האזרח הקטן. קבוצות אלו היו לרוב קהילות דתיות בדרך אשר גדלו באזור כל חייהם והתנגדו לפירוק הקהילה שלהם. מה שאיחד אותן היה חיבורן לקרקע ולסביבה בה חיו. על אף היותן קבוצות שוליים, הן החליטו להתאחד מה שנתן להן כוח לעמוד כנגד הכוח הדורסני. 
להערכתי ניתן להגדיר את התפיסה הסביבתית באופן חיובי, כגישה שרוצה לבוא בדברים ולחבר בין אנשים.

אז מה היא, אם כן, אותה "פילוסופיה סביבתית" שנחשפת אליה באנגליה?
אתן לך דוגמא: "לינק" – ארגון יהודי ערבי, עוסק באיסוף שמנים למחזור. על אף שאין חוק להתקנת איסוף השמן במוסכים, הארגון מצליח לאסוף את השמנים בעיקר מהתושבים הערבים למרות העלות הגבוהה. לעומת זאת המוסכים הגדולים אינם מתקינים מתקן כזה ואינם אוספים את השמן. ההסבר פשוט: בעוד המוסך הערבי נמצא בשטח המחייה של הקהילה, ההשלכות מובנות לבעל המוסך העובד בו אשר אינו רוצה לפגוע בשטח בו הוא מתגורר ובמי השתייה המשמשים אותו ואת בני ביתו, לבעל מוסך גדול לא אכפת מהסביבה ומהאזור כיוון שהוא לא גר שם. התפיסה הסביבתית רואה את הקשר בין שמירה על הטבע ובין ניצול חלשים בחברה, בין קהילתיות ואחווה אנושית לבין גלובליזציה וניכור.

האם לדעתך יש קשר בין סביבה ליהדות?
לאנשים צורך בקבוצת שייכות. אצלי מדובר בהיותי יהודי, ואני מצפה מהמעגל הזה לתמוך בי ולהיות חלק ממה שאני מנסה לשאת ולומר. לכן אני מנסה למצוא חיבורים בין התפיסה הסביבתית ליהדות. באותה מידה מוסלמי יכול לחבר בין דתו וזהותו לסביבה.
בעיני יש חיבור מאוד חזק בין יהדות לסביבה. כשם שהתפיסה הסביבתית עוסקת בנחלת הכלל היהדות גם היא. דוגמא לכך היא סיפור מהמקורות: מעשה באדם שהיה מסקל מרשותו לרשות הרבים,ומצאו חסיד אחד שאמר לו: מפני מה אתה מסקל מרשות שאינה שלך לרשות שלך? אותו אדם לגלג על דברי החסיד. לימים נצרך למכור שדהו והיה מהלך באותה רשות רבים ונכשל באותן אבנים, אמר: יפה אמר לי אותו חסיד , מפני מה אתה מסקל מרשות שאינה שלך לרשות שלך. 
התפיסה הסביבתית בוחנת את רשות הרבים, בין היתר היא מתנגדת לתרבות הצריכה. המציאות התרבותית מעמידה את החומר במרכז ומביאה לייצור רב שמטרתו קנייה מרובה המייצרת פסולת. התפיסה הסביבתית מבקשת להשיב את שימת הדגש על הקהילה והמשפחה ולא על המציאות בה צורכים וזורקים וחוזר חלילה. אני סבור שהרבה מאוד מקורות יהודיים קרובים לעמדה זו.

למה דעתך הנושאים הסביבתיים מזוהים דווקא עם הציבור החילוני?
הציבור החרדי והדתי אולי נרתעים מהאלמנט האוניברסאלי הקיים בתפיסה הסביבתית, אך נראה לי שיש סיבות נוספות. בציבור החרדי ישנה הנחה שהתפיסה הסביבתית עוסקת בחומר, דבר שהם בזים לו, אולם בעיני הם עדיין לא הפנימו את התפיסה הסביבתית לעומקה ככזו העוסקת גם בחברה וקהילה .
בציבור הדתי הלאומי עוסקים בנושאים לאומיים כמו התיישבות, גיוס לצבא, לימוד תורה ועוד, והנושאים הקהילתיים והחברתיים נדחקים לשוליים.

יש הבדלים בין התפיסה הסביבתית בארץ לבין התפיסה בחו"ל?
יש דבר אחד שאני יכול לסמן, בארץ עוסקים יותר בנושאים הקשורים בקרקע, הן משום שאנו מדינה צפופה מאוד והן משום שיש בארץ זיקה חזקה לקרקע. בעולם עוסקים יותר בנושאים כללים כמו התחממות גלובלית, זיהום אוויר וכד'.

האם לדעתך יש קשר הכרחי בין שמאל פוליטי לתפיסה סביבתית?
יש קשר בין סביבה לשמאל, אולם בישראל המושגים הללו מעט מבולבלים ולכן, אין קשר בין סביבה לשמאל ישראלי. פילוסופית, במובן העמוק, יש קשר בין שמאל לתפיסה הסביבתית בכך שזו עמדה לא מנצלת ומשתפת, אלא שבישראל אין כמעט הבדל בין שמאל לימין בנושאים האלה.

האם יש לך מסר שאתה מעוניין להעביר לחברה הדתית?
יש קהילתיות רבה בחברה הדתית ובבתי הכנסת ואני תקווה כי האנרגיה הקהילתית תופנה גם לנושאים החברתיים שמתרחשים סביבנו בניסיון לראות אותם כצדק ולא לפעול רק בתיקון רגעי של צדקה. אני קורא לרבנים ולמנהיגי הציבור הדתי לא לפחד, לתקן ולעסוק בנושאים החברתיים השונים, בפערים החברתיים וביניהם בנושאים הסביבתיים.