איזה מין הסדר? יובל אבני

אין לך מצוה בכל המצות כולן שהיא שקולה כנגד תלמוד תורה אלא תלמוד תורה כנגד כל המצות כולן שהתלמוד מביא לידי מעשה, לפיכך התלמוד קודם למעשה בכל מקום. (משנה תורה, הלכות תלמוד תורה, ג', ג').

גילוי דעת ולב על עבודה שבמלל רן קציר

 התפילה היא חוויה משעממת לחלוטין. וזה לא קשור לקרירות דתית, לשנאת ה' חלילה, לבגידה בברית, לחפיפניקיות. זה הדבר עצמו. דינה של תפילה, כטקס שחוזר על עצמו, שוב ושוב ושוב, הוא לשעמם. זו הסיבה המרכזית לכך שמדברים בתפילה, גם הרבנים, שקוראים בתפילה, גם הרבנים, שיוצאים מהתפילה החוצה, במחשבה ובמעשה. תמיד היא תשעמם. תמיד יהיה מאבק בין גורמי הסמכות לציבור המתפללים על דיבור בתפילה. הדיבורים והטקסטים המחודשים, המלמדים, המגרים את השכל ודורשים את הפעלתו, מאפשרים לשרוד את אותם טקסים משמימים, ריקים סובייקטיבית מכל תוכן וכמעט מכל חוויה.

פולמוס בנושא מדינה יהודית: 2. מדינת הזהות היהודית משה פייגלין

 

 

 

 

כשיהודי חרדי שואל אותי בכעס, כיצד זה אני מתנגד למדינת הלכה, אני ממהר לשאול אותו באיזה צד של הכביש יסעו המכוניות במדינת ההלכה שהוא כל כך שואף אליה. התשובה היא בדרך כלל מן בלבול שכזה, שבסופו מסכים איתי בן-שיחי שהרבנים יקבלו את המלצות מומחי התעבורה. אם נעמיק בעניין נמצא שלמעשה אין ולא יכולה להיות "חיה" כזו "מדינת הלכה" וכל כולה 'מותג' מפחיד שהומצא בדיוק למטרה הזו – כלומר הפחדה. כשרוב רובו של הציבור ישאף לשמירת שבת ברשות הרבים, אזי תהיה זו זכותו הדמוקרטית להחליט החלטות שיתאימו את רצונו זה למציאות החיים המודרנית שבתוכה הוא חי.

פולמוס בנושא מדינה יהודית: 1. מדינה יהודית, לא מדינת הלכה יאיר שלג

 

 

 

רבים מאנשי הציונות הדתית (קל-וחומר אצל החרדים) נוהגים לומר, כשהם נשאלים על חלומם לגבי אופייה של מדינת ישראל, שהם רוצים "מדינת הלכה". כך לימדונו לומר, כמצוות אנשים מלומדה הראויה למי ששומר תורה ומצוות. אבל האם באמת אנחנו רוצים מדינה שבה, לפחות תיאורטית, נהיה ראויים לעונש מוות, למשל על כל עבירה קטנה בדיני שבת?