הרצאות לצפייה

תורה ועבודה מאז ועד היום – מאה שנים לפועל המזרחי – ערב ביוזמת בית ספר שדה כפר עציון

תקציר הדברים:

משיחיות וגאולה – "דורו של משיח" / ד"ר יוחנן בן יעקב

תקציר ההרצאה:

הרעיון המשיחי ונושאיו זכו במערכות הבחירות בשנת 2019 לזלזול ולדחייה. מה כוחו ומה עוצמתו של הרעיון המשיחי ומה הסכנה הגלומה בו? האם הציונות הייתה והינה תנועה משיחית? האם מדינת ישראל היא בית או מקלט? מה תובע מאיתנו הרעיון המשיחי כפי שהוא מנוסח במקורותינו? מה חלקנו ומה אחריותנו כבני אנוש בתהליך קירוב הגאולה וימות המשיח? הרמב"ם לומד הלכות משיח מרבי עקיבא ובר כוכבא – מדוע? מה בא ללמדנו? האם אפשרית ומותרת ודאות מלאה בתהליך הגאולה המשיחי בימינו? מה ההדרכה של הרב צבי יהודה הכהן קוק בסוגיה זו? דברים של ד"ר יוחנן בן יעקב, מזכ"ל בני עקיבא לשעבר, פסח תתש"ף.

האדמו"ר החלוץ – הרב ישעיהו שפירא /  ד"ר יוחנן בן יעקב

תקציר ההרצאה:

דמותו של הרב ישעיהו שפירא שיצק את החסידות אל תוך החלוציות; מהוגי רעיון תורה-ועבודה וממייסדי תנועת תורה-ועבודה; מנהיג ציוני-דתי שבחר להיות חקלאי. על סיוריו הרבים בארץ במבט מיוחד; על יחסו לחלוצים, לאגודת ישראל, לציונות הדתית ולבני עקיבא. דרכו המיוחדת ביחס ליהודים ולערבים בארץ ישראל. מורה דרך, ידיד ורע לחברי קיבוץ כפר עציון.

דברים של יוחנן בן יעקב, מזכ"ל בני עקיבא לשעבר, ה' סיוון תש"ף.

הציונות הדתית – ויתרוצצו הבנים בקרבה / ד"ר יוחנן בן יעקב

תקציר ההרצאה:

הציבור הדתי-לאומי נתון בעת האחרונה בסערות פוליטיות ורעיוניות. חולשת הייצוג הפוליטי ועוצמת המחלוקות הרעיוניות ניכרים לעין כל. כיצד נקלענו למציאות סבוכה זו, מה שורשיה ומה פשרה? הצעה לאבחנה יסודית שחוצה את הציבור הדתי-לאומי לשני מחנות. בצד משותף ומאחד טמון שורש מייחד ומפלג. הציונות-הדתית המקורית מושתתת על התייצבות עיקשת וקנאית בנקודת מפגש סוערת בין ציר האורך ההיסטורי של עם ישראל לבין ציר הרוחב – כאן ועכשו, המודרנה, החֶבְרָה המדינה, העולם כולו. הגדרות ברורות, ציפיות מובחנות והתארגנות מתאימה עשויים להסדיר את המתחולל בציבור הדתי-לאומי ולהבהיר את מקומו הציבורי. דברים של ד"ר יוחנן בן יעקב, מזכ"ל בני עקיבא לשעבר, ערב פסח תתש"ף.

מתנועה ציונית־דתית ל"מפלגת הציונות הדתית" / ד"ר יוחנן בן יעקב

תקציר ההרצאה:

ד"ר יוחנן בן יעקב, מזכ"ל בני עקיבא ויו"ר מועצת תנועות הנוער בישראל לשעבר, בהרצאתו "מתנועה ציונית־דתית ל"מפלגת הציונות הדתית", כולל הצגתו ע"י יו"ר המושב פרופ' עופר אשכנזי, האוניברסיטה העברית בירושלים, בוגר האקדמיה הצעירה הישראלית. הדברים נאמרו כחלק מכנס "מדינה בשבר עמוק: איך יוצאים מזה?" – כינוס של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ושל האקדמיה הצעירה הישראלית עסק בהשלכות האירועים של מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר על נושאי חברה, כלכלה, פוליטיקה, ביטחון ומדיניות החוץ של ישראל בסיום המלחמה. טבת תשפ"ד.
* הצילום באדיבות האקדמיה הלאומית למדעים, ואנו מודים על הזכות להעלות הרצאה זו.