אנו קוראים לאנשי חינוך שרואים בחיוב את המפגש בין תורה למודרנה להצטרף לחינוך הדתי!

בשנים האחרונות, רבים אנשי החינוך הפתוחים שעוזבים את החינוך הדתי. ישנה תחושה כי "השליחות" כיום נמצאת במחוזות אחרים.

אנחנו קוראים לשליחות שנטועה עמוק בתוך החינוך הדתי!

כל תלמיד בחינוך הדתי, צריך לשמוע מגוון קולות ולא רק גוון אחד. אחרת נאבד רבים מתלמידנו ואלה שלא יאבדו, התורה שלהם תהיה חד מימדית.

שליחות גדולה נמצאת היום דווקא בחינוך דתי מורכב, פתוח ומחבר עולמות.

מחנכים מגוונים – לתלמידים מגוונים!

  • למי מיועדת התכנית?

    25 אנשי חינוך דתיים צעירים מצטיינים, גברים ונשים, הנמצאים בשלבים מתקדמים של לימודי הוראה ורוצים להנחיל השקפת עולם דתית פתוחה בחינוך הממלכתי דתי.

    חשוב להדגיש – התכנית מיועדת גם למי שרוצה לעבוד בהוראה במשרה חלקית או למספר שנים מוגבל ולכל מקצועות ההוראה.

  • מה כוללת התכנית?

    השמה – מציאת מוסד חינוכי בהתאמה אישית, שיתאים להשקפותיך ושישמח לקבל את מה שיש לך לתת.

    ליווי – הצטרפות לקבוצת מורים צעירים ובעלי רקע והשקפות הקרובים לשלך. הקבוצה תפעל במהלך שנת הלימודים ותיפגש עם דמויות מפתח בחינוך הדתי.

  • עלות התכנית?

    ההשתתפות בתכנית, ההשמה והליווי יינתנו במימון מלא למתקבלים. מספר המקומות מוגבל.

    ההרשמה לתכנית פתוחה, להצטרפות ליחצו על הכפתור מטה.

מנהיגות חינוכית דתית
הרב אלי רובנישטיין

הרב אלי רובנישטיין

רכז התוכנית

ראש תוכנית אמריקה הלטינית במדרשת אמונה בארי פרדס חנה ומלמד במחלקת אמריקה הלטינית במדרשת לינדנבאום. הקים את קהילת "La Casa" בבואנוס איירס והיה שליח בני עקיבא שם. בעל תואר B.e.d בחינוך. נשוי לרעות ואב לשחר ואורי.

הרב ד"ר מאיר אקשטיין

הרב ד"ר מאיר אקשטיין

יועץ

נשוי לפערל, אב לחיה ודניאל, נאווה ויחיעם, איילת וכול, הודיה, ונעמי. פסיכולוג קליני, מייסד אולפנת אמית נגה וישיבת אמי"ת נחשון ויוזם תוכניות חינוכיות שונות. חבר בית הלל.

לעזרה בהשמה, ייעוץ וליווי בכניסה לחינוך הדתי צרו איתנו קשר!

סרטונים

עוד בנושא

במינון מוגדר וליווי מתוכנן: טוב שתלמידים ישמעו דעות שונות

במינון מוגדר וליווי מתוכנן: טוב שתלמידים ישמעו דעות שונות
אין בינינו מחלוקת על כך שחינוך תורני צריך להתנהל בתוך גבולות, ולא טוב להפגיש כל תלמיד בכל שלב חינוכי עם כל אדם וכל דעה. אבל שהתלמידים אף פעם לא ישמעו רב שחולק על רבם?

חינוך מגוון יאפשר לילדינו למצוא את דרכם / הרב צבי קורן

מה אנחנו מחפשים כשאנחנו באים לבחור מוסד חינוכי לילדינו?
אחד הדברים החשובים ביותר הוא לבחון את עצמנו, ההורים, ואת המוסד החינוכי, בשאלה דומה: האם אנחנו מחפשים מוסד שמתאים לדרך אליה אנחנו רוצים לחנך את הבן או הבת שלנו, או את המקום המתאים ביותר לנשמה הייחודית הזו? האם המחנכים מבקשים להכ

הגיע העת לדבר על הצורך בגיוון המחנכים בחינוך הדתי / שולי אייזקס

בימים אלו מתקיים קמפיין מחנכים מגוונים של תנועת נאמני תורה ועבודה, שנועד לעורר שיח על הצורך בגיוון המחנכים בחינוך הדתי. בעקבות הקמפיין נזכרתי כי לפני כמה שנים התבקשתי לשאת דברים, כנציגת מורי המאה של החמ"ד. כשהגיעה אלי הפנייה בקשתי לברר שלא נעשתה טעות. בכל מאודי אני שייכת לזרם החמ"ד ואף מנהלת חטיבת ביניים ברשותו. אך כמי שאיננה עוטה כיסוי ראש ונזם קטן וסורר מנצנץ באפה התרגשתי באמת נוכח מחווה זו. מעולם קודם לכן לא הרגשתי שייכת בכנסי חמ"ד שהגעתי אליהם. משהו בשפה, בנראות, גם בנוכחות החסרה של נשים מלמדות הנכיחה תחושת זרות.

מחנכים מגוונים? בשביל מה זה טוב? / הרב צבי קורן

"אנחנו לא נותנים לתלמידים שלנו דרך תורנית ברורה, כי לנו, המחנכים, יש השקפות עולם שונות" – הלין חברי; ואני דוקא ראיתי בזה ברכה: טוב שהתלמידים יראו שיש בקרב המחנכים שלהם דעות שונות ודרכים שונות של תורה.
באסיפת ההורים אמר לי אבא של אחד התלמידים כמה חשוב היה לבן שלו לפגוש גם אותי, כי דוקא להשקפת העולם המורכבת שלי הבן שלו התחבר. תלמידים אחרים, שהגישה שלי היתה בשבילם מבלבלת, הזדהו יותר עם מחנכים אחרים. טוב שהם היו שם!
למה טוב שהילדים שלנו יפגשו דמויות חינוכיות מגוונות? כאשר כל המחנכים מבטאים השקפת עולם אחידה – חלק מהתלמידים יתחברו להשקפת עולם זו, אבל חלק "יתפספסו", ואנו עלולים להצטער על כך שנים ארוכות אחר כך.

שבת "מחנכים מגוונים לתלמידים מגוונים" – על מה ולמה? / הרב צבי קורן

הרעיון של "מחנכים מגוונים לתלמידים מגוונים" הינו ערך תורני וחינוכי, וגם צורך מעשי.

ערך תורני – משום שבאמת יש דרכים תורניות שונות, ולא נכון להראות לתלמידים רק דרך אחת, ולפסול כל דרך אחרת.

ערך חינוכי – הן משום שתלמידים שונים ימצאו את החיבור שלהם לתורה באמצעות מחנכים בעלי תפיסות תורניות שונות, ואם מראים להם רק דרך אחת – יש סכנה גדולה ש"נפספס" חלק מהתלמידים, שהיו יכולים להתחבר לדרך תורנית אחרת; והן משום שמחנכים בעלי תפיסות תורניות שונות נותנים דוגמא אישית של מחלוקת עניינית על דרכה של תורה, מתוך כבוד הדדי, וכך הם מחנכים לשילוב של בחירה מושכלת בדרך תורנית מוגדרת יחד עם כבוד לדרכים תורניות אחרות.

סילבוס לתת כיוון / הרב ד"ר מאיר אקשטיין

מה פתאום סילבוס? זה לא שייך רק לאוניברסיטה?

התשובה היא לא. סילבוס הוא כלי חשוב, שרצוי מאד לשלב גם בארגז הכלים של מורה בבית הספר. הסילבוס נותן למורה מסגרת שבה הוא יכול להציג את המבנה של ההוראה ולשקף אותו בבהירות לתלמידים, ולשים על הנייר את היעדים שלו לשנה הקרובה. באמצעות הסילבוס יש למורה הזדמנות לפרט מהם הכללים הרצויים בכיתה, להבהיר מה הוא מצפה מהתלמידים וגם – איך ומתי הוא מתכוון לבדוק ולהעריך זאת.

פתרונות- למידה מבוססת פרויקטים – תרופה יעילה לשעמום? / הרב ד"ר מאיר אקשטיין

אז מה עושים? איך משנים את המצב? איך הופכים את בתי הספר למקומות משמעותיים ומלהיבים עבור התלמידים? האם זה בכלל אפשרי?

השאלות הללו נשאלות תמיד על ידי מורים מובילים, ויש כל מיני ניסיונות לעשות זאת. בשורות הבאות נביא דוגמה יחסית חדשה לניסיון שכזה, וננסה להצביע גם על הבעיות שבו – מהן ניתן ללמוד גם על קשיים שעלו בניסיונות אחרים.

ונהפוך הוא – תכנון הפוך / הרב ד"ר מאיר אקשטיין

קודם כל אני שואל את עצמי: מה הדבר הכי חשוב שהתלמידים יבינו, ידעו וילמדו לעשות במסגרת הנושא הנלמד? ויגינס טוען שבכל נושא יש הרבה מעגלים של ידע והבנה, והמעגל האמצעי והמרכזי הוא הנוגע במהות של הדבר הנלמד. אל המהות הזאת של הנושא חייבים לחתור.

בעצם העלאת השאלה, כבר התחלתי להבהיר לעצמי את מטרותיי.

מחנכים מגוונים לתלמידים מגוונים/ הרב צבי קורן

תלמידים בחינוך הדתי חווים פער בין החינוך הדתי של הוריהם לבין מה שהם פוגשים אצל מחנכיהם. בעוד הם באים מבתים בהם מראים להם דוגמא אישית של מפגש של המסורת עם התרבות המודרנית, חלק מהמחנכים מבטאים שלילה כלפי חלקים רבים של אותה תרבות

עושים סדר בראש – הטקסונומיה של בלום / הרב ד"ר מאיר אקשטיין

פעם אני רוצה להתמקד בהוראה המעודדת חשיבה מסדר גבוה, ולשם כך נציג כאן את הטקסונומיה של בלום:

בלום קטלג שש רמות של חשיבה כפי שמוצג בתרשים. (יש המציעים להחליף את ההגדרה 'סינתזה' ב'יצירה' ולהציב אותה בראש הפירמידה, כאשר 'הערכה' עוברת למקום השני).

המטרה היא להבין שיש מגוון של רמות חשיבה השונות אחת מחברתה, ואתה כמורה צריך להחליט לאיזו רמה אתה חותר להגיע ובאיזה מינון.

ברור לכולם שידע הוא מאוד חשוב ולכן הוא הבסיס הרחב הממוקם בתחתית הפירמידה. עם זאת, מובן שרצוי למשוך תלמידים לרמות חשיבה גבוהות יותר. לכן בכל שיעור, דף עבודה, מבחן או אפילו כאשר אתה שואל שאלה בכיתה, רצוי שתברר קודם: "לאיזו רמה של חשיבה אני חותר כעת?" ובהמשך לשאול את עצמך: "האם אני מצליח בזה?".

שיטת רוזנשיין– מתכון ללמידה מוצלחת / הרב ד"ר מאיר אקשטיין

מאמר מפורסם שראה אור ב-2014 ע"י חוקר חינוך בשם ברק רוזנשיין, משלב מחקר בפסיכולוגיה קוגניטיבית עם מצוינות בהוראה, ומציע דרך ליישום מסקנות המחקר לטובת הוראה מוצלחת.

יש לציין, שישנה חפיפה מסוימת בין שיטתו של רוזנשיין לשיטת מדליין הנטר, אלא שהיא נתנה מתכונת מדויקת כיצד לבנות שיעור, ואילו הוא נותן כאן כללים רחבים וגמישים יותר – ובעיקר מתווה עקרונות.

בניית מסגרת ושגרה, או: המורה כמנצח / הרב ד"ר מאיר אקשטיין

המורה הוא כמו מנצח תזמורת. הוא חייב לכוון כל אחד למקום הנכון, ולהפיק מכל כלי את הצליל המתאים בזמן המתאים.

הדבר הכי חשוב הוא בניית שגרה בשיעור כדי שהכל יזרום. בניית שגרה מצריכה לימוד התנהגויות ופעילויות שיאפשרו שיעור רציף ללא הפרעות. חייבים לזהות את הזמנים הפוטנציאליים של 'בלגן' והשתוללות, וללמוד איך לנהל ולכוון אותם ולהוביל את הכיתה למצב של סדר ולמידה.

סילבוס לתת כיוון / הרב ד"ר מאיר אקשטיין

מה פתאום סילבוס? זה לא שייך רק לאוניברסיטה?

התשובה היא לא. סילבוס הוא כלי חשוב, שרצוי מאד לשלב גם בארגז הכלים של מורה בבית הספר. הסילבוס נותן למורה מסגרת שבה הוא יכול להציג את המבנה של ההוראה ולשקף אותו בבהירות לתלמידים, ולשים על הנייר את היעדים שלו לשנה הקרובה. באמצעות הסילבוס יש למורה הזדמנות לפרט מהם הכללים הרצויים בכיתה, להבהיר מה הוא מצפה מהתלמידים וגם – איך ומתי הוא מתכוון לבדוק ולהעריך זאת.

יחס אישי – כלי משמעתי / הרב ד"ר מאיר אקשטיין

אחד מהכלים הכי חיוניים של המורה הוא היחס האישי עם התלמידים. פשוט להתעניין בתלמיד עצמו ולא רק בציונים שלו, ובגישה לא שיפוטית.

למה זה חשוב – הרי כמורה מקצועי אני בעיקר בא ללמד?

כי למעשה המניע החשוב לתלמידים (ולכולנו) הוא יחס אישי. כשאני מסתדר עם מישהו – הדברים זורמים. מחקרים הראו, שכאשר יש לתלמידים יחסים טובים עם המורים, ההתעניינות האקדמית שלהם בשיעור עולה ב-33%, וההפרעות פוחתות ב-75%.

אז איך משיגים את זה? מה צריכים לעשות?

המחקר מציע דרך תלת-שלבית: ביסוס, שימור ושחזור.

שיעור למופת – מדליין הנטר, מתוך הבלוג של הרב ד"ר מאיר אקשטיין

שיעור למופת – מדליין הנטר

נכנסתי לכיתה. זה הזמן להתחיל ללמוד. מה אני אמור לעשות עכשיו? איך בכלל בונים שיעור? האם יש דרך סלולה או מבנה מסויים שצריך לאמץ, או שכל אחד צריך להמציא את הגלגל בכל שיעור מחדש?

תחילת הדרך -השבועות הראשונים / הרב ד"ר מאיר אקשטיין

השבועות הראשונים בכיתה הם כמו 'דייט' בין המורה לתלמידים. שני הצדדים מתרגשים אך קצת נלחצים: מה יהיה? את מי הם יכירו בצד השני? איך השנה תראה? איך הם יסתדרו אחד עם השני?

השבועות הראשונים משמעותיים מאוד לעיצוב המשך השנה, ועשויים לקבוע איך השנה תתקדם ותראה בהמשך. לכן, יש חשיבות רבה בהכנת התשתית של השנה כבר מההתחלה. הרכבת תשתית נכונה אמנם דורשת זמן בשיעור – זמן שאינו לימודי או אקדמי – אך מדובר בתהליך משמעותי שאינו בבחינת בזבוז זמן. מצד שני, חשוב גם להקפיד לפתוח בלימוד רציני כדי שהתלמידים יבינו מההתחלה למה לצפות מבחינה לימודית במהלך השנה

כללים ליצירת כללים / הרב ד"ר מאיר אקשטיין

הרבה מורים מסכימים שלא כיף להיות איש המשמעת וה'שוטר' בכיתה – הרבה יותר נחמד להיות מורה סחבק ואהוב על התלמידים. אבל רוב הזמן התלמידים זקוקים גם למסגרת ברורה, וחוקים בהירים עם השלכות מיידיות וידועות דווקא עשויים לעזור להם.

תוכנית מנהיגות חינוכית דתית, שנת תשע"ב.

תוכנית שלנו למנהיגות חינוכית דתית מתמזגת השנה יחד עם בית מדרש 'רשות-רבים' – מפגש של עולמות דתיים.

התוכנית מיועדת לאנשי ולנשות חינוך, למנהיגות ולמנהיגים חברתיים/יות, אשר ברצונם להתמודד עם הקיטוב ועם החומות הפנימיות שבציבור הדתי-לאומי.

דנו בסוגיות מרכזיות המעסיקות אותנו כציבור דתי לאומי וכיחידים, וניסינו להבין את נקודות המוצא השונות ונלמד לקבל מהן את הטוב והראוי. בין השאר נעסוק ביחס למדינת ישראל, במעמד האישה בחברה הדתית, ובמקומה של ההלכה במאה ה-21.

בתכנית 14 מפגשים לאורך השנה, הכוללים לימוד, סדנאות וסיורים, והיא מזכה את העמיתים במלגה. מחזור ג' התחיל לפעול במרחשוון תשע"ב, אוקטובר 2011.

לקראת שנת תשע"ג, אנו מזמינים גברים ונשים בגילאי 42-30 מן הציבור הציוני-דתי, בעלי כישורי מנהיגות בתחומים של חינוך, חברה וקהילה, הפתוחים להידברות, להגיש את מועמדותם לבית המדרש.

על התכנית מנהיגות חינוכית שנה א תשס"ט

המפגשים נערכים במהלך שנה"ל במתכונת של ימי עיון ושבתות בהם נשמע מטובי המרצים.

הקבוצה מונחית על ידי שני מנחים בעלי נסיון עשיר בחינוך, ובעלי הנהגה והשקפה ייחודית.

נשמח אם תעיינו בתוצרי הקבוצה ותהיו שותפים ברעיונות.