התוכנית שלנו למנהיגות חינוכית דתית מתמזגת השנה יחד עם בית מדרש 'רשות-רבים' – מפגש של עולמות דתיים.

התוכנית מיועדת לאנשי ולנשות חינוך, למנהיגות ולמנהיגים חברתיים/יות, אשר ברצונם להתמודד עם הקיטוב ועם החומות הפנימיות שבציבור הדתי-לאומי.

דנו בסוגיות מרכזיות המעסיקות אותנו כציבור דתי לאומי וכיחידים, וניסינו להבין את נקודות המוצא השונות ונלמד לקבל מהן את הטוב והראוי. בין השאר נעסוק ביחס למדינת ישראל, במעמד האישה בחברה הדתית, ובמקומה של ההלכה במאה ה-21.

בתכנית 14 מפגשים לאורך השנה, הכוללים לימוד, סדנאות וסיורים, והיא מזכה את העמיתים במלגה. מחזור ג' התחיל לפעול במרחשוון תשע"ב, אוקטובר 2011.

לקראת שנת תשע"ג, אנו מזמינים גברים ונשים בגילאי 42-30 מן הציבור הציוני-דתי, בעלי כישורי מנהיגות בתחומים של חינוך, חברה וקהילה, הפתוחים להידברות, להגיש את מועמדותם לבית המדרש.

לפרטים נוספים: יוסי סופר 052-3791972 

אנו מברכים את בוגרי התכניות מן השנים הקודמות:
ארז אוחיון, הרב שמעון ביטון, רזי בן-יעקב, עולש גולדבר, חנה השקס, מיכל ויזל, אורי וייל, אריאל ליבוביץ', עקיבא מלר, מירב סויסה, דנה פולבר,הרב יאיר פינקלשטיין, הרב איתי קרמר, הרב יצחק ריגר, אליישיב רייכנר,איציק שפיר, ליאור אבנרי, יובל אוליבסטון, שחר איילין, עדי בלוט, הדס גולדהמר-בן ארזה, הילה דויטש, תומר דנציגר, אביאל הטב, ספי וייל, מיכל חבתי, רני חזון-וייס, הרב אלי טלברג, חובב יחיאלי, יעל יצחקי, אביטל כהן-ברנר, הרב משה לוי, צור לוי, אלי ליפשיץ, רננה מיקלצקי, יעקב נוקד, ענבל קהן, אשר רוכברג, שמוליק שאול, עומר שלו, הרב אלקנה שרלו, צופית שריג.

 צוות המנחים בפועל

יוסי סופר, מנהל בית המדרש ומנחה
יוסי סופר הוא איש חינוך. עסק בחינוך ובהוראה בישיבות תיכוניות ובמקיפים דתיים. שימש כראש ישיבת בני עקיבא בנתניה. בוגר בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית. תואר שני בלימודי יהדות. בן 45. מתגורר במודיעין, נשוי להדר, ואב לשלושה. מנחה מורים בעמותת YRF להתחדשות בחינוך.

יוסי עוסק בהתמודדות של ציבור דתי עם האתגרים שמציבה התקופה הנוכחית, מתוך מחויבות עמוקה להלכה.

דרורית וויס, מנחה

דרורית ווייס היא מנחת קבוצות מנוסה, בוגרת תואר שני בספרות עברית מטעם אוניברסיטת בן גוריון בנגב. מרצה לתנ"ך וספרות, מנחת קבוצות וסדנאות .מתמחה בשירה מודרנית ובסוגיות מן המדרש והתלמוד.

תושבת קיבוץ סעד.

תוכנית המפגשים ומשוב מן השטח

ח"כ אורי אורבך נתן סקירה כללית על אתגרי הציונות הדתית מנקודת מבטו. זה היה השלב שבו הקבוצה מחפשת את המשותף בין חבריה, והרצאתו התאימה לכך.

הרב יהושע שפירא והרב ישראל סמט הציגו שתי עמדות קוטביות כמעט ביחס לזרמים בציונות הדתית. הרב שפירא הצהיר על כך שהוא פוסל אנשים שעוברים לדעתו את הגבול, ואילו הרב ישראל סמט הדגיש את הסכנה שבאידיאולוגיה מסתגרת. רבים מהעמיתים מצאו את עצמם מזדהים עם שני הקצוות.

הרבנית ענבל מלמד וחנה קהת התייחסו למקומן של נשים בחברה. הרבנית מלמד תיארה את החברה בהר ברכה, ואת מרכזיותה של המשפחה ולא את השיוויון בין המינים. חנה קהת הציגה את פועלה העשיר ואת פעילות "קולך", ואת תרומתו למעמד האישה בקהילה הדתית.

הסיור בירוחם הוקדש לשאלת המזרחיות והקשרים שבינה לבין הציונות הדתית. נפגשנו עם ראש המועצה מר מיכאל ביטון ועם אחיו מר דוד ביטון. אליישיב רייכנר, בוגר מחזור ב' של רשות רבים, ערך לנו סיור, וביקרנו בבית הספר שבו משמש ארז אוחיון, גם הוא בוגר מחזור ב', כסגן מנהל. ראינו קהילה מיוחדת הנאבקת על האחדות, ומזרחיות גאה המבקשת לה מקום ולגיטימציה לשמר את זהותה המיוחדת.

הרב רונצקי הציג את מה שהעמיתים כינו "המיין סטרים" הדתי-לאומי, והוא התחבב על כולם. מלכה פיוטרקובסקי דיברה על נשים כשותפות במשא ומתן ההלכתי, ועל ההשפעה החיובית שיכולה להיות לתופעה כזו. כמו כן היא הציגה את דעתה בנוגע למניעת היריון במקרים מסוימים.

הסיור השני הוקדש להיכרות עם תל אביב. ביקרנו  בישיבה החילונית – בינה, בקהילת "יקר" שם נפגשנו לשיחה עם הרב יהושע אנגלמן, נפגשנו עם חברי הגרעין התורני ביפו, והכרנו את נושא העובדים הזרים דרך מדרשת תורה ועבודה. אחד העמיתים הודיע שלא יגיע לסיור בגלל שהוא מתקיים בתל אביב, שהוכרזה לעיר הנוחה ביותר להומאים ולסביות…

ביקור של חברי ארגון שוב"ל שתוכנן להתקיים בוטל בגלל שהעמיתים טענו שאין זה בראש סדר העדיפויות שלהם.

הרב בני לאו דיבר על הציונות הדתית כיום לאור תהליכים שקרו בעשורים האחרונים, וקרא למיקוד בתחומים חברתיים.

המשורר אליעז כהן, בוגר מחזור א' של "רשות רבים" הנחה את העמיתים לכתיבה יוצרת לאור החוויות של מפגשי בית המדרש.

את מפגש הסיום ערכנו בבית העמיתה אסתר עקיבא ביישוב אלון מורה. קיימנו סיור באזור, ונפרדנו בתחושה שהקשר בין העמיתים הוא עמוק ומשמעותי.

שבת עמיתים: העמיתים ארגנו שבת משותפת, בסיוע מרכז יעקב הרצוג. לשבת הגיעו רוב העמיתים, יחד עם בני זוגם וילדיהם. השבת תרמה להעמקת ההיכרות ההדדית, להחלפת דעות, לחידוד עמדות ולחיזוק הקשר הבין אישי שבין העמיתים.

 

ת. עברי

ת. לועזי

נושא

מרצה

כ"ח תשרי תשע"ב

26.10.11

היכרות

ח"כ אורי אורבך

י"ב מרחשוון

9.11.11

ציונות דתית – חרדיות לאומית ואורתודוכסיה מודרנית

הרב יהושע שפירא

כ"ו מרחשוון

23.11.11

הרב ישראל סמט

י"א כסלו

7.12.11

מקומן של נשים בעולם ההלכתי

ענבל מלמד

ט' טבת

4.1.12

ירוחם – מיקוד במזרחיות ומסורתיות והקשר אל ציונות דתית.

כ"ג טבת

18.1.12

מקומן של נשים בעולם ההלכתי

חנה קהת

ח' שבט

1.2.12

משפחה ואלטרנטיבות אחרות

הרב רונצקי

כ"ב שבט

15.2.12

מלכה פיוטרקובסקי

14.00-16.00

ו' אדר

29.2.12

תל אביב – ביקור בקהילות שונות: הישיבה החילונית, הגרעין התורני ביפו, קהילת יקר, סוגיית העובדים הזרים.

כ' אדר

14.3.12

מקומה של הציונות הדתית במדינת ישראל

9.45-11.45 הרב בני לאו

ה' ניסן

28.3.12

אליעז כהן

כתיבה אינטואיטיבית

כ"ו ניסן

18.4.12

ייסוד בית הלל – יוזמה למנהיגות דתית אחרת

הרב נהוראי

י' באייר

2.5.12

מפגש סיכום

קולות מן השטח:

השנה במיוחד עלה הקושי של עמיתים לקבל דעות המנוגדות משמעותית לדעתם, והנושא חלק ניכר מן הדיון.
במשוב שערכנו, העמיתים דיווחו על רמת עניין גבוהה מאוד, ועל השפעה שיש לפגישות אלו על עולמם האישי. ציטוטים מתוך המשובים:
 "פעמים רבות, אדם חושב שהוא מכיר את האחר. המפגש הבלתי אמצעי עם הדמויות השונות, מראה לך עד כמה הדברים מורכבים יותר, ומלמדת אותך להיות מתון יותר בעמדותיך הנחרצות, ופתוח להקשבה לאחר."
 "למדתי שוב להכיר ולכבד אנשים השונים ממני בסגנון הדתי ובהשקפות. לחשוב שוב על עמדותיי ולחדד כמה מהם. להיפתח לעוד תחומים שהיו די זרים לי עד כה."
 "היה לי מאוד משמעותי לשמוע ביוגרפיות רוחניות של העמיתים ושל חלק מהמרצים. אני מרגישה כי דבר זה גרם לי להבין טוב יותר מהיכן מתגבשות דעות מסוימות. המפגש האנושי, בקבוצה קטנה, איפשר לי לשמוע ממקום אחר דמויות שלרוב לא מתאפשר לשמוע מהם את הפן האישי אלא רק את דעותיהם, לפעמים המכעיסות, על הציונות הדתית. פעמים ראיתי עד כמה אני לא מכירה בעומק את הזרמים השונים בתוך הציונות דתית. בימ"ד גורם לי להסתכלות רחבה יותר על תהליכים בחברה הישראלית, ובחברה הדתית בפרט. "
 "למדתי ממש על קיומן של קבוצות איכות שונות בחברה הדתית לאומית, התעוררו בי שאלות על עצמי, על דרכי, על הבחירות שלי ומה הפך אותי למה שאני והאם אני מרוצה מהתוצאה. והמסקנה הגדולה ביותר היא שחובה אלינו כחברה ליצור מפגשים קבועים של בעלי התפיסות השונות, וכן על החובה שאנשי ציבור וחינוך ישבו במפגשים שכאלו בכדי לבנות אצלם את יכולת ההקשבה. בעקבות הסדנא האחרונה, אני מבין כי רק מפגש בין אישי קבוע יאפשר הקשבה אמיתית שלא חושבת כל הזמן על איך לענות אלא על להקשיב לאחר ולנסות לקחת ממנו משהו."
 "הדבר המדהים ביותר זה הביוגרפיה האישית – זה מדהים עד כמה תחנות שנות בחיים שלנו משפיעות על חיינו ומביאות אותנו להבין היכן אנו נמצאים (נכתב תוך כדי הכנת הביוגרפיה האישית)".
 "כל האורחים שהגיעו הותירו את רישומם בי. כולם! המפגשים עם הרבנית מלמד, ועם חנה קהת, טלטלו אותי. כל אחד מהם מסיבה אחרת."
תחושות מצד המנחים
הייתה לנו השנה קבוצה צעירה מעט יותר, וקצת פחות מנוסה. בכל זאת, שנינו מרגישים שהקבוצה הזו מעניינת לא פחות מהקבוצות הקודמות ומאתגרת אולי אף יותר. הפערים האידיאולוגים בין העמיתים, האיזון בין שמרנות לבין פתיחות, כל אלה יוצרים תהליכים מרתקים המאתגרים אותנו כבני אדם וכמנחים
שיתוף הפעולה בינינו מצוין, ואנחנו משקיעים שעות רבות של חשיבה משותפת לתכנון כל מפגש.