פאנל דת ומדינה

 

אפילו השלג לא יגרום לנו לוותר – פאנל דת ומדינה באוניברסיטה העברית.

ביום רביעי ה-23.01, בשעה 19:00 בערב, נפגשנו, כמה עשרות סטודנטים באוניברסיטה העברית, לדבר לעומק על האלטרנטיבות ליחסי דת ומדינה. 

התחלנו במעגלי דיון עם קולך, במעגלי צדק ותא תיקון. הגיעו עשרות סטודנטים, דתיים וחילונים כאחד. הקהל היה מאד קשוב ודרוך, ואפילו התפרץ כמה פעמים באמצע כשהפאנליסטים דיברו, מרוב שהדברים נגעו בנימי נפשם. נראה שהקהל הבין את חומרת המצב ואת חשיבות השינוי בתחום הזה.

בפאנל עצמו השתתפו ד"ר מלכה פיוטרקובסקי-מורת הלכה
ד"ר הדר ליפשיץ- יוזם ומפתח המודל הקהילתי של נאמני תורה ועבודה
עו"ד יזהר הס- מנכ"ל התנועה הקונסרבטיבית
הרב ישראל סמט- רב הגרעין התורני בלוד, מרבני צהר

להלן ציטוטים נבחרים מהערב:

מלכה: "אנחנו רצינו בקום המדינה לשמור על הייחוס היהודי, (לדוגמא ממזרות), אבל לא הבאנו בחשבון את העובדה שזה כפוי, דווקא בגלל החלת ההלכה, אנו מרבים עריות, ממזרות, הרבה אנשים לא מתעניינים בכלל. אנשים מוותרים על הכול. גם זוגות דתיים כיום רוצים להתחתן לא דרך הרבנות, או בכלל לפי חוקי ההלכה, כדי שלא להתמודד עם העגינות. בעיני אין מנוס אלא להפריד בין הדברים: כל אחד ינהל את חייו הזוגיים כראות עיניו, והדבר היחיד שנקפיד עליו יהיה רישום מדוקדק."

"מעולם הפוליטיזציה לא הייתה כ"כ חזקה בקביעת ההלכה. מבט על הרב החרדי שינזוף בי, פגיעה בערבות ההדדית כלפי מי שלא שומר תורה מצוות- לא קיימת מוטיבציה להחיל את הפתרונות – המוכנים מראש! – לבעיות ההלכתיות. לא יעזור כמה פועלים בצורה יפה בלוד, אבל המודל הקהילתי לא פותר את הכפייה של ההלכה, הלוואי שזה היה עובד. זה לא פותר את האקלים הציבורי הכללי, ואני מסכימה איתך בצער רב הרב סמט, שברגע שנמצא את הדרך לנטרל את הכפייה, נוכל להחזיר את היהדות לישראל."

יזהר הס: "המודל שאנחנו מצדדים בו, ואני בטוח שהוא לא אפשרי, הוא הפרדה בין דת ומדינה. ישראל תהיה מדינה יהודית יותר עם הפרדה. זה לכתחילה. אבל בדיעבד אנחנו נמצאים היום במקום אחר, לכן צריך לעשות תקנות בחוק כדי לאפשר ליותר סיפורים יהודיים להיספר, מתוך הנחה שלא נצליח להשיג הפרדה. וזאת באמצעות רישום, אם לפלוני חשוב עניין הייחוס, שיבדוק את זה- כמו שעושים בחו"ל. אל לנו לחשוש מפילוג העם- זה מצב לא מוסרי, ולא אפשרי."

הדר:  "למדינה לא אכפת איך הדת תהיה, לא אכפת לה אם אישה תעלה לתורה וכו', הרעיון הוא לתת לכל בית כנסת תקציב ישיר, רעיון של תחרות – קנאת סופרים – בית הכנסת יקבל תקציב לפי מספר החברים בו. כשעושים את זה, אם יתנו לבתי הכנסת לפעול, זה יחבר עוד יותר את האנשים לבתי הכנסת. הממסד הזה לא היה מקובל בעבר, אין סיבה שזה יעבוד בארץ. גם גורמים חרדיים מבינים שזה הכיוון."

מלכה פיוטרקובסקי: "אני קובעת נחרצות שיש בארגז הכלים ההלכתי האורתודוכסי לפתור כמעט כל בעיה (בעיה שתישאר ) ואין סיבה בעולם שתהיה אישה אחת מסורבת גט, שאישה לא תוכל להספיד, לא לאמר קדיש. האתגר השני הוא לעשות החלטה כואבת, חותכת, שאין מנוס ממנה- לעשות שינוי בחוק הרבנות הראשית"
עו"ד יזהר הס: "מדובר ברטוריקה של הפחדה, צריך לתת לעם היהודי לעשות את מה שהוא יודע לעשות. ואני מסכים עם המודל ד"ר ליפשיץ, זה יאפשר לנו לפרוח מבחינה יהודית. אנשים לא מכירים את הjts, שיש שם תלמידי חכמים עצומים, כי לא מכירים אותם כאן. זה יכול לפתוח עתיד חדש."
ד"ר הדר ליפשיץ: "כולם רוצים יהדות אבל ללא כפייה. זה מצב חדש לחלוטין, ושונה ממה שהיה בעבר. יש היום גם חילוניות דתית. לדעתי זה שורש העמדות של לפיד בנושא דת ומדינה. הסטאטוס קוו, בכל ההסכמים הקואליציוניים, אומר שכל סוגיה שעולה בנושא דת הולכת לפי הסטאטוס קוו, אלא אם כן כל המפלגות מסכימות בזה. "- והוא כמובן דיבר על המודל הקהילתי.
הרב ישראל סמט: "אני מזדהה עם הכאב של מלכה לגבי חוסר הידע. עם זאת, יש שינוי- אנשים מעוניינים ביהדות. זה לא אומר שהם מעוניינים ביהדות אורתודוכסית, אבל זה קיים באוויר. שאלת המחויבות היא שאלת קריטית- אין זהות בלי מחויבות, כמו שזהות משפחתית דורשת מחויבות. משפחות מתקשות להחזיק מעמד כי אין להן תחושת מחויבות. עם כל הכאב, נכון לרגע זה, אנו רואים בארה"ב, ואני מכבד את עבודתם של הזרמים השונים, א"א להתכחש לנתונים שהצגתי קודם. "

תמונות: