not memberg

 

כָּכָה כְּמוֹ שֶׁאֲנִי הוֹלֵךְ אֲנִי רוֹצֶה לְקַבֵּל פְּנֵי שַׁבָּת הַמַּלְכָּה.
לְגוּפִי בְּגָדִים שֶׁל יוֹם יוֹם וְגוּפִי, אִם בִּכְלָל, אֵינֶנּוּ חָזָק בִּכְלָל
וְגַם הַנֶּפֶשׁ לא.
כָּכָה כְּמוֹ שֶׁאֲנִי הוֹלֵךְ אִם אֲקַבֵּל פְּנֵי שַׁבָּת הַמַּלְכָּה
וְהָיוּ הַבְּגָדִים לְגוּפִי שֶׁל יוֹם יוֹם וְגוּפִי אֶפְשָׁר חַלָּשׁ יוֹתֵר מֵרִגְשָׁה
אֲבָל הַנֶּפֶשׁ לֹא.
כָּכָה כְּמוֹ שֶׁאֲנִי עוֹדֶנִּי הוֹלֵךְ אִם תְּקַבֵּל שַׁבָּת הַמַּלְכָּה אֶת פָּנַי
יִלְבַּשׁ גּוּפִי שַׁבָּת יוֹם יוֹם וְגוּפִי יֶחֱזַק וְהַשַּׁבָּת בַּנֶּפֶשׁ תְּהִי.

לְכִי נַפְשִׁי צְאִי כַלָּה יוֹם יוֹם לְקַבֵּל פְּנֵי שַׁבָּת הַמַּלְכָּה.

אמיר גלבע, כל השירים, ב, הקיבוץ המאוחד 1987, עמ' 90

 

שורות אלו נכתבות בשעה שמדינת ישראל סוערת סביב סוגיית עבודות הרכבת בשבת, שפתחה פעם נוספת לדיון ציבורי את שאלת השבת במדינה יהודית ודמוקרטית. אף שהבחירה להקדיש גיליון לנושא שבת התקבלה במערכת 'דעות' עוד לפני שפרצה הסערה הנוכחית, הרי שהיא הבהירה לנו עד כמה שאלת השבת היא עודנה תחום נפיץ בתפר שבין דתיים לחילונים, עד כמה נושא השבת לא הוסדר – מבחינה רעיונית ומעשית – הסדרה של ממש, וכמה עבודה נדרשת כדי לעשות זאת.

ההתבוננות על השבת מנקודת המבט הציבורית אמנם נוכחת בגיליון הזה, אך לצדה בחרנו להפנות את המבט גם לנושאים אחרים שקשורים בשבת – על חוויית השבת בעידן המודרני, על הפער ההולך וגדל בין היום המקודש לבין קצב החיים המהיר והמסחרר שאנו חיים בו, על התמודדויות אישיות וחברתיות מגוונות סביב השבת. זאת מתוך מטרה ליצור פסיפס מורכב של היום הזה. לצד זאת, בחרנו גם לפרסם שתי מסות תיאולוגיות על שבת, כדי לאפשר מבט הגותי יותר על היום הזה.

מכל אלו עולה כי היופי והקסם שבשבת – שנדמה לי שכל הכותבים בגיליון רואים אותם ומקבלים אותם – נחווים באופנים שונים ומתוך צרכים אחרים ואמונות שונות. ביקשנו לפרוס כאן כמה מן האופנים הללו, ולהציע כיווני חשיבה בשאלה לא רק איך השבת נראית כיום, אלא גם כיצד היא יכולה להיראות.

קריאה מהנה,

אריאל הורוביץ