not memberg

הגמרא במסכת שבת (קיח ע"ב) דנה בתגמולים שמקבל מי ששומר ומענג את השבת. מעבר לדברי רב יהודה הידועים, שלפיהם "כל המענג את השבת נותנים לו משאלות לבו", מביאה הגמרא גם את דברי רב נחמן בר יצחק, לפיהם השומר את השבת "ניצול משעבוד מלכויות".

ואכן, הכמיהה לענג את השבת ולשמור אותה כהלכתה מתנגשת לא פעם עם עקרונות השלטון המדיני. דוגמה חיה לכך ראינו במשבר הקואליציוני האחרון, סביב העבודות ברכבת בשבת, וכן במשברים דומים שהיו בעבר. נדמה שאחד התפקידים שהפוליטיקאים הדתיים לקחו על עצמם הוא למחות על חילול שבת פרטני בכל פעם שהוא מתקיים, כביכול היו משגיחי הכשרות של השבת במדינת ישראל – וזאת ללא מבט כולל על מצב השבת במדינה.

השמירה על כבוד השבת חשובה, גם לצרכים הפרטיים וגם לצרכים הציבוריים, אולם נראה כי מעולם לא הצבנו משנה סדורה על אודות הקונפליקט בין השבת לבין המדינה היהודית. מאז הפולמוס המפורסם בין פרופ' ישעיהו ליבוביץ לרב מ"צ נריה לא התגבשה מסורת מספיקה בנושא. יש ניסיונות – החל ברב גורן ועד לפעילות של מכון צומת ולאמנת גביזון-מדן – אבל המצב הפוליטי בולם כל הסדרה שתסטה ותתקן את הסטטוס-קוו.

במקביל, העולם המתקדם מציב בפנינו אתגרים חדשים לשבת, גם בלי קשר לשלטון. כל מי שנסע לחו"ל נתקל בסיטואציות חדשות, לפעמים כאלו שאי אפשר להימנע מהן, וכרוכות בשאלות הלכתיות חדשות – מכרטיסים מגנטיים ועד חיישנים ולחצני הפעלה ברחוב. במוקדם או במאוחר יגיעו כל אלה לישראל. החידושים הטכנולוגיים אינם רק איום על השבת, אלא הם יכולים גם לסייע בשמירה עליה: מערכות מודרניות לפינוי אשפה, למשל, שמבוססות על פעולות מכונה אוטומטיות, יכולות לשפר את עונג השבת בלי להיות כרוכות בחילולה.

ייתכן שהפתרון לשאלות השונות אינו טמון רק בבירור ובפיתוח הלכתי נוסף, שחייב להיעשות, אלא גם בחזרה לעקרונות הבסיס. בהבנה מהי השבת ומהו העונג שבה. מה תפקידה בחיינו בימים אלו, ומהם הערכים שהיא אמורה לקדם בעולמנו. זה הבסיס לדיון המרתק בחוברת שלפניכם.

בחזית אחרת של התנועה, אנו מנסים לקדם הסדרה מעודכנת של מעמד השבת בחוקי מדינת ישראל. יחד עם המכון לאסטרטגיה ציונית יזמנו פורום של חברי כנסת ממגוון סיעות ("פורום הארבעה", שכולל את חברי הכנסת מיקי זוהר, מנואל טרכטנברג, רחל עזריה ואלעזר שטרן) והצעת חוק שהולכת בדרכי אמנת גביזון-מדן ומעדכנת אותה לימינו. ראש תחום דת ומדינה בתנועה, תני פרנק, סבור שהצעת החוק היא הניסיון האמתי והכן הראשון מזה כעשור להביא להסדרת נושא השבת במרחב הציבורי בהסכמה רחבה ככל הניתן, זאת הודות לחברי הכנסת המשתתפים בה ומייצגים באמצעות מפלגותיהם 75 מנדטים בכנסת, ורוב מובהק של הציבור היהודי בישראל.

אני מבטיח שאנחנו, תנועת נאמני תורה ועבודה, נמשיך וניאבק להצגת הסדרה מוסכמת ומעודכנת לסוגיית השבת במדינת ישראל, שתהיה תואמת את ההלכה ורלוונטית לכלל העם. יהיה זה צעד נוסף בדרך אל הפסגה שתיאר הרב פרופ' אברהם יהושע השל, לכינון "ארמון בתוך הזמן" בימינו.