יוזמה: קירוב לבבות, אבל בנים ובנות לחוד

 

 

 

http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/308/414.html 

 

 

משרד החינוך מתכנן מפגשים בין תלמידי תיכון חילוניים ודתיים, אך תוך הפרדה בין המינים. גורם במשרד: "הזרם הקיצוני בציבור הדתי שולט"

21/11/2011  

במשרד החינוך מחפשים דרכים לגשר על הפערים המתרחבים בין התלמידים החילונים הלומדים בחינוך הממלכתי לבין התלמידים הדתיים הלומדים בחינוך הממלכתי דתי שחלקים רבים בו מתחרדים בקצב מהיר. האירועים האחרונים שהתרחשו בצבא סביב סוגיית שירת נשים למשל רק חידדו את ההבנה שיש להפגיש בין החילונים והדתיים כבר בתקופת הלימודים במטרה ליצור הבנה ורגישות זה לתרבותו של זה.

לאחרונה מתרבים מאוד היוזמות של משרד החינוך למפגשים בין דתיים לחילוניים, ברוב המקרים בעידוד של מינהל החינוך הדתי. בימים האחרונים הושק פרויקט חדש במחוז חיפה שאמור להוות פיילוט למחוזות נוספים. במסגרת הפרויקט נבחרו מספק יישובים, בהם כל תלמיד תיכון חילוני יפגוש תלמיד תיכון דתי עד סיום שנת הלימודים. כל המפגשים האלו יהיו מופרדים, בנים לחוד ובנות לחוד.

יש לציין כי בשלב זה משרד החינוך אינו כופה על מנהלי בתי הספר להשתתף בפרויקט, אולם אלו עד כה לא סרבו לכך, ובקרב ההורים יש רבים שמתנגדים לאופן הביצוע. גורם במשרד החינוך מציין כי "הכיוון של החינוך הדתי ברור והוא להקצנה, אבל חייבים לזכור שהרוב הגדול עדיין לומד יחד, בנים ובנות. אז צריך לשאול איך ייתכן שגם החילונים לומדים יחד וגם רוב הדתיים, אז מדוע המפגשים מופרדים? התשובה היא שהזרם הקיצוני הציבור הדתי שולט במשרד החינוך ונותן את הטון".

גורם נוסף במשרד החינוך מציין כי "השכיחות של המפגשים האלו הולכת וגדלה לאור דרישה של הדתיים. המנהלים נאלצים לבחור בין מפגש מופרד לבין כלום והם מעדיפים שהתלמידים שלהם ייחשפו לאוכלוסיה הדתית". ממחוז חיפה במשרד החינוך נמסר בתגובה כי "הנושא מצוי עדיין בדיונים בין בתי הספר".
תהליך ההתחרדות של מערכת החינוך הדתית

במעריב נחשפה תוכנית חדשה לבחינת הבגרות, שנהגתה במשך מספר שנים, ואותה ילמדו התלמידים הדתיים במקצוע תושב"ע. במסגרת התוכנית, "בית, חינוך ומשפחה", ילמדו התלמידים שהאישה מחויבת בקיום מלאכות הבית, בין היתר הצעת מיטת בעלה, סריגת בגדים עבורו ושטיפת הכלים, שאסור לגבר ואישה לשחות בבריכה בו זמנית או לרקוד באותה הרחבה, ובכלל, תפקידה של האישה בראש ובראשונה הוא ללדת והרבה.

עוד פורסם במעריב כי תנועת "נאמני תורה ועבודה" ביצעה בחינה מעמיקה בקרב 75 בתי ספר יסודיים בזרם הממלכתי-דתי. מהנתונים עלה כי בלמעלה מ-20% מהמוסדות נעשתה הפרדה במהלך השנים האחרונות וכי על פי התכנון, המגמה אמורה להתגבר בשנים הבאות. לא נמצא אף מקרה בו חל תהליך הפוך.

מהלכי

ההפרדה הביאו איתם גם צורך בהגדלת מספר הכיתות, בהן ילמדו פחות תלמידים בממוצע, ולמעשה דרישה לתוספת תקציבית. עד כה משרד החינוך נמנע מלתקצב את תוצר הלוואי הכספי שנוצר בעקבות תהליך זה, אולם היום התכנסה ועדת החינוך של הכנסת בדרישה לתקצב 63 כיתות כאלו.

"אני באופן אישי לא שולח את הילדים שלי לכיתות נפרדות, אבל צריך להכיר בזה שיש ציבור דתי אחר, וגם לו יש מקום בחינוך הממלכתי דתי", אומר יו"ר ועדת המשנה לחינוך דתי ותרבות תורנית של ועדת החינוך, ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי). "אם לא תהיה בהם הכרה, הם ילכו לחינוך הפרטי או לחינוך החרדי. משרד החינוך מכיר בחינוך החרדי, שהוא כידוע מופרד, כך שלא צריך לקפח בתקציבים ובשעות ציבור אחר".