not memberg

 

"והאלוהים ניסה את אברהם" (בראשית כב, א): כך נדמים לי השברים שנחשפים לעין בגיליון זה של דעות. המדינה היהודית, ראשית צמיחת גאולתנו, יסוד כיסא ה' בעולם, הייתה אמורה להיות סמל לעמים דווקא בתחום החברתי. הרב קוק סבר שהלאומיות הישראלית שונה מזו של כל העמים בדבר אחד עיקרי: בכך שהיא "מיוסדת על תביעה מוסרית גדולה ועמוקה" (אורות ישראל ו, ג). הדרישה המוסרית הזו לא נענתה במלואה. רצינו לבנות את עצמנו כחברת מופת, ובסופו של דבר אנחנו נודדים בין דרישות להפרטה וקידוש היעילות לבין רגשות שנאה וחוסר סולידריות כלפי השונה מאתנו, החלש והזר, ולמרבה ההפתעה – גם כלפי המוסדות הדמוקרטיים של מדינתנו.

זו סטייה אמתית, לא כמו זו שמשתמשים בה רבנים בהקשרים אחרים, והסיבות לה מגוונות: החל מהסכסוך הלאומי שהעמיד את הציבור שלנו, החלוץ ואוהב הארץ, לצד ימין שמרני גם בתפיסותיו הכלכליות, ועד לתסכול מכך שהמדינה לא מילאה את ייעודה. אך כשמדובר בניסיונות, ייתכן שהסיבות לא משנות כל כך. והניסיונות ממשיכים: ראו, הקב"ה מזמן לנו תפקיד של רב צבאי ראשי – רב! יהודי! בצבא יהודי! – ואנחנו טומנים אותו בערימות של התבטאויות שבוחרות את הרעה והנידחת מבין ההלכות, ובקיתונות של בוז לבג"ץ שעושה את תפקידו.

ואולי יש כאן סיבה לנחמה. כל עוד האל מנסה אותנו, כל עוד נכונים לנו אתגרים כאלו, שאנו עלולים להיכשל בהם, פירוש הדבר שיש בנו עוד תקווה. שיש עוד שביב אפשרות שנשנה את דרכנו. שניטיב לכת. שנשכח את השנאה והגזענות והבערות והשמרנות ונצעד בדרך הנכונה, נעמוד בפני הניסיון. אני מקווה שנגיע לזמן שבו נמלא את המשימות שהקב"ה מטיל עלינו, ולא ננסה לדחות אותן. אנחנו, כתנועה, פועלים לכך ומנסים לתקן.

בשנת הלימודים החדשה פתחנו, בעזרת פעילי התנועה, מוקד חדש שמטרתו לספק מידע שימושי בנושא תשלומי ההורים הגבוהים בחינוך הממלכתי-דתי. המוקד עונה להורים ומרכז מידע הקשור במערכת היחסים הכספית שבין ההורים לבין מערכת החינוך – אילו כספים מותר לגבות, אילו כספים אסור, אפיקי סיוע כלכלי להורים ועוד. התשלומים הללו הם דוגמה קלאסית לתהליך הפרטה רע שעובר על החברה הדתית, בתחום שאסור להפריטו – כמו החינוך. אנו שמחים על חלקנו בבלימתו, באמצעות העלאת הנושא לסדר היום הציבורי יחד עם חינוך הציבור למודעות לחשיבותו.

כמו כן, אני שמח לבשר כי הכנס השנתי של תנועת נאמני תורה ועבודה יעסוק בניסיון נוסף שזימן לנו האל, והוא היחס שלנו, יהודֵי ישראל, ליהדות הגולה – ובתורה של הגולה לעומת תורת הארץ. אני מקווה שנצליח לכונן שפה חדשה ותפיסה חדשה כלפי השונים מאתנו, גם אלו הקרובים אלינו ביותר וגם הרחוקים. הכנס יתקיים אי"ה בימים חמישי עד שבת, כ"ז-כ"ט שבט תשע"ז, פרשת משפטים, 23-25/2/17, במלון גולדן קראון נצרת. אתם מוזמנים לפנות למשרדי התנועה (בטלפון 02-5611761) ולהירשם.